name | autoweek.cz
Analýza českého trhu 2012 - II. část
05.02.2013 | Vladimír Rybecký | Statistiky
Statistiky SDA uvádějí prodej jednotlivých modelů podle obchodních tříd. Toto rozdělení je ale nedostatečné. Proto jsme použili podrobnější rozdělení do jednotlivých segmentů abychom měli lepší přehled jaké trendy bylo možné v loňském roce zaznamenat.
Analýzu registrací segmentu minivozů a malých aut najdete zde, kompaktních vozů a střední třídy zde, velkých vozů zde, minivanů zde, první část SUV zde a druhá část SUV a crossoverů zde.
V tištěné podobě najdete analýzu českého trhu na stránkách magazínu Autoservis.
Kompaktní vozy
V Evropě dominující segment u nás zaznamenal velký pokles zájmu, i zde daný úbytkem soukromých zákazníků. Velký pokles prodeje přišel i přes to (nebo právě proto), že právě zde najdeme nejvíce modelů, které se reexportují. Nástup nové generace vozu Hyundai i30 doprovázený rozsáhlou reklamní kampaní posunul tento automobil z domácí produkce na vedoucí příčku před Volkswagen Golf, jehož nová generace přišla na podzim. Až na pátou příčku klesl premiant roku 2011 Ford Focus, jehož počet registrací meziročně klesl na méně než polovinu. Do budoucna uvidíme, jak si povede první zástupce značky Škoda, model Rapid, zejména po uvedení verze kombi.
|
Nižší střední |
ks |
Benzin |
Nafta |
CNG |
LPG |
Elektro |
Hybrid |
4x4 |
2011 |
1. |
Hyundai i30 |
4888 |
4212 |
676 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3618 |
2. |
Volkswagen Golf |
3651 |
2788 |
863 |
0 |
0 |
0 |
0 |
31 |
4128 |
3. |
Kia cee´d |
3545 |
2783 |
762 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3841 |
4. |
Renault Mégane |
2182 |
1581 |
601 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3395 |
5. |
Ford Focus |
2108 |
1262 |
846 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4538 |
6. |
Opel Astra |
1417 |
903 |
509 |
0 |
5 |
0 |
0 |
0 |
2069 |
7. |
Peugeot 308 |
1336 |
379 |
957 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1755 |
8. |
Citroën C4 |
1174 |
747 |
427 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1119 |
9. |
Renault Fluence |
1143 |
882 |
261 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1164 |
10. |
Škoda Rapid |
839 |
652 |
187 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
11. |
Toyota Auris |
730 |
631 |
74 |
0 |
0 |
0 |
25 |
0 |
1201 |
12. |
Chevrolet Cruze |
703 |
554 |
149 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
770 |
13. |
Honda Civic |
587 |
523 |
64 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
548 |
14. |
Hyundai Elantra |
343 |
343 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
166 |
15. |
Mazda3 |
336 |
302 |
34 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
348 |
|
celkem |
25811 |
19261 |
6510 |
0 |
5 |
9 |
26 |
84 |
30123 |
Další registrované vozy: Seat Leon (162), Fiat Bravo (149), Nissan Note (130), Mitsubishi Lancer (89), Peugeot 301 (77), Fiat Linea (67), Toyota Corolla (63), Subaru Impreza (51 s pohonem 4x4), Citroen C-Elysée (18), Opel Ampera (9 s elektrickým pohonem), Lada Priora (6), Lada Kalina (5), Dacia Logan (1), Honda Insight (1) a Nissan Tiida (1).
Kompaktní premium
Také tento co do objemu nevelký segment exkluzivních vozů zaznamenal růst zájmu kupujících podpořený příchodem nových generací klíčových modelů, především nového premianta Mercedesu-Benz třídy B, jenž odsunul na druhou příčku dosavadního premianta Audi A3.
|
Nižší střední premium |
ks |
Benzin |
Nafta |
CNG |
LPG |
Elektro |
Hybrid |
4x4 |
2011 |
1. |
Mercedes-Benz B |
549 |
132 |
417 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
279 |
2. |
Audi A3 |
387 |
292 |
95 |
0 |
0 |
0 |
0 |
11 |
439 |
3. |
BMW 1 |
279 |
136 |
143 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4 |
163 |
4. |
Volkswagen New Beetle |
181 |
162 |
19 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
5. |
Alfa Romeo Giulietta |
164 |
119 |
45 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
174 |
|
celkem |
1687 |
871 |
798 |
0 |
0 |
0 |
18 |
15 |
1185 |
Další registrované vozy: Citroen DS4 (90), Volvo C30 (19) a Lexus CT (18 s hybridním pohonem).
Střední třída
V segmentu, jenž je plně pod nadvládou nejprodávanějšího vozu českého trhu Škody Octavia, nastal významný přesun preferencí kupujících. Mírný pokles prodeje Octavie je možné připisovat čekání na novou generaci. Mezi převážně fleetovou klientelou výrazně posílil své postavení Volkswagen Passat, zatímco velký pokles zájmu vidíme u Fordu Mondeo, snad způsobený očekáváním nové generace, na níž si ale kupující ještě budou muset nějakou chvíli počkat. Velmi dobře se na trhu zavedl Hyundai i40, byť od něj vedení automobilky nepochybně čekalo více.
|
Střední |
ks |
Benzin |
Nafta |
CNG |
LPG |
E85 |
Elektro |
Hybrid |
4x4 |
2011 |
1. |
Škoda Octavia |
22406 |
6093 |
15954 |
0 |
334 |
24 |
1 |
0 |
1616 |
23661 |
2. |
Volkswagen Passat |
3018 |
178 |
2666 |
174 |
0 |
0 |
0 |
0 |
819 |
2493 |
3. |
Ford Mondeo |
1267 |
415 |
851 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1813 |
4. |
Hyundai i40 |
629 |
59 |
570 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
194 |
5. |
Peugeot 508 |
532 |
18 |
493 |
0 |
0 |
0 |
0 |
21 |
21 |
525 |
6. |
Toyota Avensis |
509 |
118 |
391 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
276 |
7. |
Opel Insignia |
437 |
35 |
402 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
213 |
597 |
8. |
Renault Laguna |
274 |
1 |
265 |
0 |
0 |
8 |
0 |
0 |
0 |
488 |
9. |
Subaru Legacy |
258 |
106 |
152 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
258 |
308 |
10. |
Citroën C5 |
237 |
4 |
233 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
271 |
11. |
Mazda6 |
193 |
80 |
113 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
217 |
12. |
Volkswagen Jetta |
153 |
77 |
76 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
158 |
|
Celkem |
29913 |
7184 |
22166 |
174 |
334 |
33 |
1 |
21 |
2927 |
31207 |
Další registrované vozy: Toyota Prius (57 s hybridním pohonem), Honda Accord (53), Seat Exeo (42), Suzuki Kizashi (27, z toho 15 s pohonem 4x4), Seat Toledo (2) a Peugeot 407 (1).
Premium vozy střední třídy
Exkluzivních vozů střední třídy se prodalo jen o 63 kusů více než v roce 2011, ale i zde došlo k přeskupení sil na úkor značky Audi. Na vedoucí pozici se dostalo BMW s novou generací řady 3.
|
Střední premium |
ks |
Benzin |
Nafta |
CNG |
LPG |
E85 |
Elektro |
Hybrid |
4x4 |
2011 |
1. |
BMW 3 |
633 |
122 |
511 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
136 |
241 |
2. |
Mercedes-Benz C |
408 |
23 |
385 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
62 |
331 |
3. |
Audi A4 |
356 |
45 |
311 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
137 |
452 |
4. |
Volvo 60 |
223 |
26 |
197 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
46 |
331 |
|
Celkem |
1620 |
216 |
1404 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
381 |
1557 |
Další registrované vozy: Volvo 40 (82, z toho 1 s pohonem 4x4), Citroen DS5 (77, z toho 7 s hybridním pohonem a 4x4), Volvo V50 (36), Lancia Delta (35), Alfa Romeo 159 (20), Lexus IS (21) a Volvo S40 (7).
Pozn.: Data vycházejí ze statistik SDA. Oproti nim ale jsou mnohé modely zařazeny do jiných segmentů a u modelových řad jsou připočteny sportovní verze k základním modelům. Ve statistice SDA je 2907 registrovaných vozů uvedeno jako nezařazené do žádného segmentu. U registrací za rok 2011 jsou v celkových součtech započteny i modely,které už se ve statistice za rok 2012 neobjevují.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz