name | autoweek.cz

Opel Insignia Sports Tourer 1,6 SIDI OPC Line

Opel Insignia Sports Tourer 1,6 SIDI OPC Line

24.01.2015 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Vůz Opel Insignia, uvedený na trh v roce 2008, vloni dostal nové hospodárnější pohonné jednotky. Tento model hraje velmi důležitou roli ve snaze získat zpět důvěru kupujících ve značku Opel nabídkou špičkové německé techniky.

Opel Insignia svou roli plní velmi dobře, když pomohla vrátit značku Opel mezi nejúspěšnější výrobce vozů střední třídy. V posledních měsících je druhým nejprodávanějším vozem střední třídy v Evropě (po Volkswagenu Passat). Daří se mu tedy v segmentu, jemuž dominuje firemní klientela. Na tomto úspěšném postavení má podíl i modernizace, jíž tato modelová řada prošla před rokem. Jejím výsledkem bylo nejen oživení vzhledu, ale především nabídka nových hospodárnějších pohonných jednotek a významná proměna interiéru, především přístrojové desky.

 

Opel Insignia se vyrábí ve třech karosářských podobách - sedan, liftback a kombi. Kombi, označované Sports Tourer, má délku 4908 mm.

 

Kombi Insignia Sports Tourer je velmi praktické auto s rozměrným zavazadelníkem. Objem zavazadlového prostoru 500 l lze sklopením zadních sedadel zvětšit až na 1530 l. Nakládání usnadňuje obložení nakládací hrany a nárazníku, čímž se poněkud eliminuje poměrně dlouhá vzdálenost daná šířkou zadního nárazníku.

 

My jsme dostali k dispozici poněkud neobvyklou kombinaci kombi Sports Tourer poháněného novým úsporným zážehovým motorem 1,6 l SIDI v kombinaci se samočinnou převodovkou. Vůz měl nadstandardní výbavu OPC Line, nabízející maximální komfort.

 

Nový zážehový čtyřválec SIDI (Spark Ignition Direct Injection = zapalování svíčkou, přímé vstřikování) je přeplňován turbodmychadlem. Při zdvihovém objemu 1598 cm3 má v této verzi výkon 125 kW (170 k) při otáčkách 6000/min a točivý moment 260 N.m v rozsahu otáček 1650 až 3200/min. Je standardně vybavován systémem Start/Stop a k dispozici je i úsporný Eco režim. V této podobě tedy slibuje velmi nízkou spotřebu benzinu.

 

Jenže šestirychlostní samočinná převodovka mu nedává šanci tyto jeho přednosti uplatnit. Neustále jej nechává vytáčet do vysokých otáček, což mu dodává obdivuhodnou pružnost, odpovídající celkovému charakteru vozu. Přitom je motor stále poměrně tichý. Jenže při běžném, rozhodně ne sportovním stylu jízdy se spotřeba pohybuje kolem 10,5 l/100 km a ani při hodně úsporném způsobu jízdy neklesne pod hranici 10 l/100 km. K udávané kombinované spotřebě podle metodiky EU 6,8 l/100 km tedy má realita hodně daleko.

 

Nevýhodu samočinné převodovky samozřejmě lze obejít řazením páčkami pod volantem nebo sekvenčním řazením volicí pákou, ale proč potom na její pořízení vynakládat 50 000 Kč, když je lepší dát přednost přímo řazené šestirychlostní převodovce. Navíc kombinace samočinné převodovky s elektrickou parkovací brzdou neumožňuje jemné manévrování potřebné například při parkování ve stísněném prostoru, kde je potřeba popojíždět jen o centimetry.

 

Pozoruhodná je schopnost této varianty Sports Toureru utáhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 1700 kg.

 

Insignia Sports Tourer má díky dlouhému rozvoru 2737 mm výbornou směrovou stabilitu a lehce zvládá rychlejší průjezdy zatáčkami.  Umožňuje velmi pohodlné cestování i na hodně dlouhé vzdálenosti. Výtečný je především tvar předních sedadel s dlouhými sedáky. Insignia je rozhodně mnohem více ve svém živlu na dálnici, než v městském provozu.

Při dlouhých cestách řidič ocení vynikající systém adaptivních bi-xenonových světlometů AFL, samočinně volící vždy optimální osvětlení neoslňující vozidla v protisměru a nasvěcující vnitřní prostor v zatáčkách.

 

Z hlediska servisu je vynikající dostupnost všeho důležitého v motorovém prostoru. Z toho by si konstruktéři jiných značek měli vzít příklad.

 

Součástí výbavy zkoušeného vozu byl i informační a zábavný systém IntelliLink s 8" dotykovým displejem a touchpadem. Systém IntelliLink toho umí opravdu hodně, ale mnohé postupy, např. ladění rádia nebo volby cíle v navigaci, se nezdají být úplně logické a vyžadují chvíli pro jejich zvládnutí. Rozhodně se nejedná o intuitivní ovládání. Především je ale neobvyklá kombinace dotykové obrazovky s ortodoxními spínači.

 

Základní výbava nabízí klimatizaci, audiosystém, elektricky ovládaná přední okna i vnější vyhřívaná zrcátka, sedadlo řidiče elektricky nastavitelné, dálkově ovládané centrální zamykání. Výbava Edition k tomu přidává tempomat s ovládáním na volantu, elektrické ovládání zadních oken, 17" kol a střešní ližiny.

 

Současná akční cena za Insignii Sports Tourer s motorem 1,6 l SIDI začíná na 657 900 Kč v úrovni výbavy Edition. Za šestirychlostní samočinnou převodovku je příplatek 50 000 Kč. Audiosystém s navigací IntelliLink RF700 Navi s Blouetooth a USB přijde na 20 800 Kč. Zvýhodněná interiérová sada OPC Line pro tuto verzi stojí 16 900 Kč (zahrnuje kůží potažený volant s ovládáním audiosystému, kůží potažená hlavice volicí páky převodovky, sportovní pedály) a exteriérová sada OPC Line je za 22 600 Kč (přední a zadní nárazník, označení OPC Line).

 

Závěrem lze konstatovat, že Insignia Sports Tourer je výborné komfortní auto ideální pro dlouhé cestování s výtečným motorem1,6 l SIDI. Pro plné využití jeho předností ale lze doporučit zvolit raději přímo řazenou převodovku.