name | autoweek.cz

Nissan Juke a modernizovaný Nissan Qashqai

Nissan Juke a modernizovaný Nissan Qashqai

28.04.2010 | Ivana Rybecká | Nové modely

Nissan uvádí na český trh modernizovanou podobu svého bestselleru Qashqai resp. Qashqai+2 a při této příležitosti v areálu Volcano Complex v Praze Stodůlkách představil i zcela nový model Juke.

Nissan Qashqai/Qashqai+2 model 2010

Od svého uvedení na trh v březnu 2007 se model Qashqai stal prodejním hitem Nissanu na evropském trhu. Crossover, kombinující to nejlepší z kompaktního hatchbacku s městským SUV byl navržen a vyrábí se v britském Sunderlandu. Za tři roky přesáhl prodej modelu Qashqai a jeho sedmimístné verze Qashqai+2 (uvedené na podzim 2008)  půl milionu kusů. Pro Nissan zvláště důležitá je skutečnost, že více než 80 % kupujících tohoto modelu představují zákazníci, kteří si vůz této značky koupili poprvé.
Ač jeho prodej neklesá, prošel tento model Qashqai resp. Qashqai+2 modernizací. Nejvýraznější změnou je pozměněná podoba přední části vozu. Ta spolu s dalšími úpravami ve tvarování podlahy vozu přinesla i snížení součinitele aerodynamického odporu z 0,34 na 0,33.

V interiéru je nový zjednodušený design přístrojů, které jsou přehlednější a čitelnější. Mezi dvojicí kruhových přístrojů je bílý LCD displej nového palubního počítače informujícího nově i o nastavení tempomatu.

Volitelnou součástí výbavy je satelitní navigační systém Nissan Connect s dotykovou obrazovkou, který je plně integrován do středového panelu. V nabídce je rovněž audiosystém Bose speciálně vyvinutý pro vůz Qashqai.

Významnou měrou se i snížila hladina hluku pronikajícího do interiéru použitím nových izolačních materiálů.

Základní koncepce podvozku s alianční platformou C zůstala nezměněná. Pro přesnější ovládání a stabilitu ve vysokých rychlostech byla použita odlehčená víceprvková zadní náprava. Přední i zadní tlumiče byly vyladěny pro zlepšení stability karoserie a zvýšení jízdního komfortu.

Vůz Qashqai je vybaven systémem EPS, CBC (řízení brzd v zatáčkách) a EUC, což je systém zvýšené regulace nedotáčivosti, který aplikuje brzdný moment nezávisle na všechna čtyři kola a využívá se v situacích, kdy by běžné omezení nedotáčivosti přibrzděním vnitřního zadního kola nebylo účinné.

Obě podoby Qashqaie nabízejí volbu mezi pohonem předních kol nebo pohonem všech kol systémem Nissan ALL-MODE. Na výběr dispozici jsou zážehové motory 1,6 l a 2,0 l a se vznětovými 1.5 dCi nebo 2.0 dCi. Kombinují se pěti- a šestirychlostní přímo řazenými, šestirychlostní samočinnou převodovkou případně elektronicky řízenou převodovkou CVT, tedy plynulou změnou převodového poměru.

Další úpravy aerodynamických parametrů byly využity u nové varianty 1.5 dCi Pure Drive ke snížení emisí CO2 ze 137 g/km na 129 g/km.

Nissan Juke

Zcela nový malý crossover Nissan Juke vychází z osvědčeného konceptu Qashqaie, ale tentokrát kombinuje kompaktní SUV se sportovním kupé a nabízí tak zcela originální alternativu ke kompaktnímu městskému hatchbacku.

Juke byl navržen studiem Nissan Design Europe (NDE) a dopracován v Nissan Design Centre (NDC) v Japonsku. Juke vzešel z konceptu Qazana, který zaujal v roce 2009 na ženevském autosalonu. Juke  jeho nekonvenční linie převzal takřka beze změny. Juke se bude vyrábět v  Sunderlandu ve Velké Británii a v japonské Oppamě. Prodej v Evropě bude zahájen na začátku třetího čtvrtletí 2010.

Nissan Juke nabízí zákazníkům větší dynamiku. „Model Juke si bere to nejlepší od SUV a sportovních vozů. Je prostorný a přesto kompaktní, robustní a přitom dynamický, praktický a přitom zábavný. Zdánlivě protikladné vlastnosti, které se v modelu Juke setkávají, vytvářejí něco opravdu jedinečného“ říká viceprezident pro produktové plánování Nissan Europe Pierre Loing.

Z hlediska designu je spodní část karoserie čisté SUV s robustními koly a vyšší světlou výškou. Horní část ale má profil sportovního kupé s úzkým bočním prosklením a klesající linií střechy.

Juke byl vytvořen na alianční platformě Renault-Nissan B. Juke je nabízen jako plnohodnotný pětimístný automobil, ovšem prostor na zadních sedadlech je jako u kupé hodně omezený.

V Evropě budou k dispozici tři motory: osvědčený vznětový 1,5 dCi a dva zcela nové zážehové 1,6 l.

Vznětový motor 1,5 dCi se vstřikováním Common Rail nabízí díky výkonu 81 kW (110 k) a především točivému momentu 240 N.m vynikající dynamické schopnosti při nízké spotřebě.

Zážehový motor 1,6 l 16V s výkonem 86 kW (117 k) je nově vyvinutým členem osvědčené řady Nissan HR. Je vybaven systémem duálního vstřikování, umožňujícím přesnější dávkování paliva pro dosažení lepšího spalování.

Vrcholem nabídky bude zcela nový zážehový motor kombinující přímé vstřikování benzinu s přeplňováním turbodmychadlem. Tento motor je jedním z nejvýkonnějších v své třídě a poskytuje výkon 140 kW (190 k) a točivý moment 240 N.m.

Nabídka převodovek zahrnuje šestirychlostní přímo řazenou a převodovku Nissan XTRONIC CVT. Tatáž převodovka CVT, ale s režimem volby ze šesti rychlostních stupňů bude dostupná u vyšších verzí s pohonem všech kol v kombinaci se zážehovým motorem s turbodmychadlem.

Juke bude kromě pohonu předních kol dostupný také ve variantě 4x4. Systém pohonu všech kol Nissan ALL-MODE 4×4-i nové generace využívá technologií směrování točivého momentu zvyšující živost a omezující nedotáčivost. V nové zadní nápravě jsou integrovány elektrické spojky a nová rozvodovka. Tato inovace byla v segmentu kompaktních vozů  použita poprvé.

Interiéru dominuje středová konzole, jejíž tvar byl inspirován palivovou nádrží motocyklu. V  interiéru jsou hojně použity chromované doplňky a sportovní styl podtrhují i použité barvy.

Standardní výbavou bude např. klimatizace, zadní parkovací kamera či inteligentní klíč. Součástí volitelné výbavy bude mimo jiné systém Nissan Dynamic Control System, centrální příkazový a zobrazovací modul, umožňující řidiči změnit nastavení dynamiky jízdy a upravovat obvyklejší funkce, jako je například klimatizace.