name | autoweek.cz
Historie značky Dacia
22.02.2013 | Vladimír Rybecký | Auto archív
Dacia je značkou světového konsorcia Renault Group, jejímž účelem je umožnit nákup automobilů zákazníkům v zemích s rozvíjející se ekonomikou.
Automobilový závod Dacia se nachází v městečku Mioveni, ve vzdálenosti 20 km od Pitesti a 110 km od hlavního města Bukurešti. Areál průmyslového závodu má již dlouholetou tradici. Během II. světové války sloužil areál pro výrobu vojenských letadel. V období roku 1952 - 1968 se v závodu vyráběly náhradní díly a součásti pro motorová vozidla a traktory.
Dacia byla založena v roce 1966 v Mioveni.
První licenční smlouva se společností Renault byla podepsána v roce 1968 a týkala se výroby modelu Dacia 1100 (neboli Renault 8) v Rumunsku. Dne 20. srpna 1968 opustil brány závodu první automobil Dacia 1110 vyrobený ve spolupráci s francouzskou firmou Renault.
Po této první zkušenosti se společností Renault přišel rok 1969 a výroba osobního automobilu Dacia 1300 na základě licence Renault 12, v roce 1970 Dacia 1300 kombi. Začíná dlouhá historie spolupráce mezi společnostmi Dacia a Renault.
Spolupráce s francouzskou firmou Renault měla 4 etapy:
· montáž automobilu Dacia 1100 z originálních francouzských komponent
· částečná výroba komponent ve spolupráci s rumunskými firmami
· integrace výroby motorů, převodovek a náprav
· výroba karoserií
Rumunsko se díky příznivému politickému vývoji postupně otevřelo investorům a mezinárodní spolupráci. Trh automobilů se transformoval se vstupem nových účastníků a vývojem dovozu automobilů ze západní Evropy, které odpovídají poptávce zákazníků orientujících se více a více na své mezinárodní okolí.
V období roku 1970 - 1995 byla škála výrobků rozšířena o další automobily Dacia. Státní podnik Dacia si zajišťoval svou budoucnost. Moderní automobilový podnik potřebuje kapitál a zkušenosti, aby mohl následovat zrychlený vývoj produktů. Podnik Dacia se potřebuje vyvíjet každý den, aby zlepšil kvalitu své produkce. To samozřejmě znamená, že Dacia a Renault opět pokračují ve spolupráci v procesu privatizace.
Renault získal majoritu 2. července 1999 když odkoupil od Fondu národního majetku majoritní podíl akcií společnosti Automobile Dacia s.a., a vrátil se tak po 30 letech na pozici vlastníka.
Dacia zůstává výhradním lídrem rumunského trhu všech nových značek automobilů s více než 60% účastí na trhu za první semestr 2000. Výrobce prodal více než 2 000 000 automobilů od roku 1968. Dacia vyváží každý rok přibližně 10 % své produkce.
V roce 2000 společnost Automobile Dacia uvedla na trh vůz Dacia SupeRNova s francouzským motorem splňující normy EURO II a od roku 2002 již všechny motory v modelech SupeRNova (verze Confort, Rapsodie i Clima) splňují normy EURO III.
Automobily Dacia se vyrábějí výhradně v Rumunsku. Více než 50 % ze součástí se vyrábí přímo v Mioveni.
Dacia má dnes klíčovou roli v mezinárodní strategii Renault Group, patřící mezi prvních šest světových výrobců od podepsání smlouvy se značkou Nissan a koupě Samsung Motors.
Historie závodu Dacia
1966 - Výstavba továrny v Pitesti
1967 - Podpis dohody o spolupráci se společností Renault, týkající se produkce modelů Dacia 1100 (R8) v roce 1968, Dacia 1300 sedan (R12) v roce 1969 a Dacia 1300 coupé v roce 1973
1972 - Dacia 1300 Ambulance
1975 - Dacia 1302 Pick-Up
1978 - Ukončení licenční dohody Renault-Dacia
1982 - Dacia 1304 Pick-Up a Drop-Side
1989 - Dacia 1320 Hatch-Back
1989 - Dacia 1304 King-Cab
1990 - Dacia 1325 Liberta
1991 - Studie průmyslového projektu Renault-Dacia
1992 - Dacia 1307 a 1309 Double Cabine
1995 - Uvedení na trh modelu Dacia Nova 523, první 100 % rumunský automobil
1997 - Rekordní rok pro značku Dacia se 100 000 vyrobenými vozy, Uvedení na trh modelu Dacia Nova 524
1999 - Renault přebírá kontrolu společnosti Dacia, s 51 % kapitálu
2000 - Renault zvyšuje svou účast na 81,4 % kapitálu. Uvedení na trh modelu Dacia SuperNova
2001 - Renault zvyšuje svou účast na 92,72 % kapitálu
2003 - Uvedení na trh modelu Dacia Solenza
2004 - Uvedení na trh modelu Dacia Logan
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz