name | autoweek.cz

Tříválcový Ford EcoBoost 1,0

Tříválcový Ford EcoBoost 1,0

04.10.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilka Ford Motor na frankfurtském autosalonu předvedla svůj přeplňovaný tříválcový motor EcoBoost 1,0 l  s přímým vstřikováním benzinu. Motor získal ocenění TechnoBest 2011.

Nový motor EcoBoost 1,0 l se začne vyrábět v dubnu v montážním závodu Fordu v Kolíně n. R. Od roku 2012 se bude nabízet v evropských modelech Focus, připravovaného B-Max a C-Max. Tříválec EcoBoost byl vyvinut Technickým střediskem Ford v britském Duntonu.

Ford už nabízí několik verzí čtyřválcových a šestiválcových motorů EcoBoost. Tyto pohonné jednotky kombinují přímé vstřikování a přeplňování, což motorům s menším objemem poskytuje mimořádný výkon. Motory EcoBoost automobilky Ford obecně dosahují zlepšení v hospodárnosti oproti nepřeplňovaným motorům o 20 %.

Ford po celém světě dodává čtyřválcové motory EcoBoost v konfiguracích 1,6 l a 2,0 l pro osobní automobily i SUV. Ford má v USA dvě verze motoru V6 3,5 l EcoBoost, kdy jedna je určena pro osobní automobily a crossovery a druhá pro pick-up F-150. K úžasu odborníků kupující v USA motor V6 EcoBoost v pick-upu F-150 volí častěji než tradiční americký symbol velkých aut - motor V8.

Motor 1,0 l je prvním tříválcovým motorem EcoBoost. Jak se budou zákazníci dívat na litrový tříválec v kompaktním autě velikosti Fordu Focus je ale otázkou. Nejvyšší výkonný ředitel společnosti Ford of Europe Stephen Odell je ve věci přijetí nového tříválcového přeplňovaného motoru EcoBoost 1,0 l s přímým vstřikováním optimistou. „Domnívám se, že poptávku bude určovat flexibilita motoru, velký točivý moment, fantastické emise CO2 a hospodárnost,“ řekl Odel.

Efektivnost využití paliva má zvýši nejen malá velikost motoru, ale také pozornost věnovaná detailům při konstrukci. Motor bude mít například dvojité nezávislé proměnlivé časování ventilů Ti-VCT pro snížení spotřeby paliva a zlepšení výkonnosti. Má také rozdělený systém chlazení umožňující rychlejší zahřívání litinového bloku motoru odděleně od hlavy válce. Ke kontrole vibrací lichého počtu pístů je použit tzv. záměrně nevyvážený setrvačník a kladka. Všechny tyto prvky zlepší účinnost motoru a umožní hladký chod tříválce a jeho velkou hospodárnost. Motor má kompaktní turbodmychadlo s velmi rychlou odezvou.

Tříválcový motor 1,0 l ve Focusu podává větší výkon než současný zážehový čtyřválcový motor 1,6 l a přitom jeho emise CO2 jsou podle automobilky nižší než 120 g/km. Začátkem roku 2012 uvede Ford motor EcoBoost 1,0 l ve dvou výkonových verzích. Zatímco varianta 74 kW bude spolupracovat s pětirychlostní převodovkou, verze 88 kW dostane šestirychlostní skříň. Největší točivý moment 170 N.m poskytuje v širokém rozsahu 1750 až 4500/min. V kombinaci s motorem EcoBoost 1,0 l v modelech Focus a C-MAX budou k dispozici také další úsporné technologie, jako systém stop-start, aktivní maska chladiče a inteligentní dobíjení Ford.

Odell je sice optimistou pokud jde o motor 1,0 l, ale situace v evropské ekonomice mu dělá starosti. Jediné, co Ford může v nastávajícím zmatku na evropských trzích dělat, je pokračovat v investicích do výrobků. „Klíčové je to, abychom se drželi našeho plánu a pokračovali v investování do výrobků, neboť víme, že je v budoucnosti budeme potřebovat,“ uvedl.

Po zavedení na evropském trhu se motor 1,0 l EcoBoost začne dodávat i na severoamerický trh. Uvedl to Derrick Kuzak, viceprezident skupiny Ford pro vývoj globálních výrobků. Kuzak nespecifikoval, ve kterém roce se motor do Severní Ameriky dostane ani ve kterém voze bude použit.