name | autoweek.cz
Tříválcový Ford EcoBoost 1,0
04.10.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Automobilka Ford Motor na frankfurtském autosalonu předvedla svůj přeplňovaný tříválcový motor EcoBoost 1,0 l s přímým vstřikováním benzinu. Motor získal ocenění TechnoBest 2011.
Nový motor EcoBoost 1,0 l se začne vyrábět v dubnu v montážním závodu Fordu v Kolíně n. R. Od roku 2012 se bude nabízet v evropských modelech Focus, připravovaného B-Max a C-Max. Tříválec EcoBoost byl vyvinut Technickým střediskem Ford v britském Duntonu.
Ford už nabízí několik verzí čtyřválcových a šestiválcových motorů EcoBoost. Tyto pohonné jednotky kombinují přímé vstřikování a přeplňování, což motorům s menším objemem poskytuje mimořádný výkon. Motory EcoBoost automobilky Ford obecně dosahují zlepšení v hospodárnosti oproti nepřeplňovaným motorům o 20 %.
Ford po celém světě dodává čtyřválcové motory EcoBoost v konfiguracích 1,6 l a 2,0 l pro osobní automobily i SUV. Ford má v USA dvě verze motoru V6 3,5 l EcoBoost, kdy jedna je určena pro osobní automobily a crossovery a druhá pro pick-up F-150. K úžasu odborníků kupující v USA motor V6 EcoBoost v pick-upu F-150 volí častěji než tradiční americký symbol velkých aut - motor V8.
Motor 1,0 l je prvním tříválcovým motorem EcoBoost. Jak se budou zákazníci dívat na litrový tříválec v kompaktním autě velikosti Fordu Focus je ale otázkou. Nejvyšší výkonný ředitel společnosti Ford of Europe Stephen Odell je ve věci přijetí nového tříválcového přeplňovaného motoru EcoBoost 1,0 l s přímým vstřikováním optimistou. „Domnívám se, že poptávku bude určovat flexibilita motoru, velký točivý moment, fantastické emise CO2 a hospodárnost,“ řekl Odel.
Efektivnost využití paliva má zvýši nejen malá velikost motoru, ale také pozornost věnovaná detailům při konstrukci. Motor bude mít například dvojité nezávislé proměnlivé časování ventilů Ti-VCT pro snížení spotřeby paliva a zlepšení výkonnosti. Má také rozdělený systém chlazení umožňující rychlejší zahřívání litinového bloku motoru odděleně od hlavy válce. Ke kontrole vibrací lichého počtu pístů je použit tzv. záměrně nevyvážený setrvačník a kladka. Všechny tyto prvky zlepší účinnost motoru a umožní hladký chod tříválce a jeho velkou hospodárnost. Motor má kompaktní turbodmychadlo s velmi rychlou odezvou.
Tříválcový motor 1,0 l ve Focusu podává větší výkon než současný zážehový čtyřválcový motor 1,6 l a přitom jeho emise CO2 jsou podle automobilky nižší než 120 g/km. Začátkem roku 2012 uvede Ford motor EcoBoost 1,0 l ve dvou výkonových verzích. Zatímco varianta 74 kW bude spolupracovat s pětirychlostní převodovkou, verze 88 kW dostane šestirychlostní skříň. Největší točivý moment 170 N.m poskytuje v širokém rozsahu 1750 až 4500/min. V kombinaci s motorem EcoBoost 1,0 l v modelech Focus a C-MAX budou k dispozici také další úsporné technologie, jako systém stop-start, aktivní maska chladiče a inteligentní dobíjení Ford.
Odell je sice optimistou pokud jde o motor 1,0 l, ale situace v evropské ekonomice mu dělá starosti. Jediné, co Ford může v nastávajícím zmatku na evropských trzích dělat, je pokračovat v investicích do výrobků. „Klíčové je to, abychom se drželi našeho plánu a pokračovali v investování do výrobků, neboť víme, že je v budoucnosti budeme potřebovat,“ uvedl.
Po zavedení na evropském trhu se motor 1,0 l EcoBoost začne dodávat i na severoamerický trh. Uvedl to Derrick Kuzak, viceprezident skupiny Ford pro vývoj globálních výrobků. Kuzak nespecifikoval, ve kterém roce se motor do Severní Ameriky dostane ani ve kterém voze bude použit.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz