name | autoweek.cz
Škoda Rapid – velmi přesvědčivá premiéra
14.07.2012 | Antonín Matějka | Aktuality
Novinka mladoboleslavské automobilky bude oficiálně představena na podzimním autosalonu v Paříži, ovšem již v těchto dnech jsme si mohli vyzkoušet první předsériové modely.
Testovací jízdy jsme tentokrát absolvovali v okolí Vídně a Bratislavy na velmi kvalitních dálnicích a okresních silnicích. Vydali jsme se dokonce do Malých Karpat, kde nás čekaly zajímavé zatáčkovité pasáže a převýšení. Na třísetkilometrové trase jsme si vyzkoušeli dvě verze vozu, s přeplňovaným zážehovým motorem 1,2 TSI a s turbodieselem 1,6 TDI CR DFP. Oba tyto agregáty disponují 77 kilowatty (105 koní) a pro případné majitele představují zajímavé alternativy z hlediska svých výkonových charakteristik a spotřeby paliva. Dvanáctistovka ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou je poměrně agilní, turbodmychadlo dodává motoru s přímým vstřikováním benzinu slušný „zátah“ v rozsahu středních a vyšších otáček, což je příjemné především při předjíždění na rovných úsecích silnice. Ve variantě Green tec se systémem Start-Stop, rekuperací brzdné energie a s pneumatikami se sníženým valivým odporem je tento čtyřválec rovněž vysoce hospodárný - v mimoměstském provozu jsme podle palubního počítače naměřili spotřebu 4, 9 l/100 km a výrobcem udávaná hodnota je dokonce ještě mnohem nižší, pouhých 4,2 l/100 km. Motor 1,6 TDI se vstřikováním common-rail je z pohledu řidiče komfortnější, pružnější (v rozmezí 1500 až 2500 otáček je k dispozici 250 N.m točivého momentu) a navzdory použití klasické pětistupňové převodovky ještě úspornější, a to zhruba o 1 až 1,5 litru paliva ve všech jízdních režimech. Mně osobně se v novém Rapidu více líbil vznětový agregát, jinou otázkou je ovšem cenový rozdíl ve srovnání s motorem 1,2 TSI/77 kW, který se dle mého odhadu bude pohybovat v rozmezí 60 000 až 80 000 korun. Jen pro úplnost uvedu, že Škoda Rapid se bude nabízet se čtyřmi benzinovými a dvěma vznětovými motory pokrývajícími výkonové spektrum od 55 do 90 kW (75 až 122 k).
Jízdní vlastnosti nové Škody Rapid jsou v daném segmentu vozů nižší střední třídy velmi přesvědčivé a dle mého soudu jsou srovnatelné s větším modelem Octavia. Automobil má díky poměrně velkému rozvoru 2602 mm dobrou směrovou stabilitu, v zatáčkách přesně reaguje na pohyb volantu a zprostředkuje řidiči přirozený kontakt s vozovkou. Odpružení odpovídá rodinnému charakteru vozu, to samé lze říci i o účinnosti brzd. Pro země EU bude automobil standardně vybaven systémem ESP zahrnujícím ABS, za příplatek si můžete vůz vybavit paketem pro „špatné cesty“ s vyšší světlou výškou či asistentem rozjezdu do kopce. Nový Rapid je každopádně vozem, za jehož volantem si užijete příjemné chvíle. K tomu ostatně přispěje i v daném segmentu nadmíru prostorný a prakticky řešený interiér. Dvouprostorová karoserie typu liftback je přímo stvořená pro rodinu s malými či dospívajícími dětmi, stačí se jen podívat do zavazadlového prostoru o objemu 550 l (největší ve třídě) či usednout na zadní sedadla. Ani vám nepřipadne, že sedíte ve voze s délkou pouhých 4,48 m. Výrobce uvádí, že cestující na zadních sedadlech mají více místa než v modelu Octavia Tour první generace. Tomu lze ihned uvěřit, už jenom proto, že Rapid má takřka o 10 centimetrů větší rozvor. Opěradla zadních sedadel lze pochopitelně sklápět, i když ne do úplné roviny, a vytvořit tak prostor pro zavazadla o objemu 1490 litrů. Celkové provedení interiéru vychází z nové firemní filozofie designu, která byla představena u studií Škoda VisionD či MissionL a která by měla spojovat funkčnost s emocemi. Ty mi právě tak trochu chybějí u přístrojové desky, zvláště pak u jejího dvoubarevného řešení. Ale to je snad jediná výtka na adresu interiéru vozu. Jinak se mi velmi zamlouvají některé zcela nové „Simply Clever“ prvky, například vyjímatelný odpadkový koš ve výplni dveří, držák reflexní vesty pod sedadlem řidiče či oboustranný koberec na podlahu zavazadlového prostoru (povrch textil/pryž). Tři stupně výbavy Active, Ambition a Elegance jistě uspokojí široké spektrum zákazníků, velmi bohatá je i příplatková výbava s mnoha komfortními prvky, jako je například elektronicky řízená klimatizace Climatronic, navigační systém Amundsen či multifunkční displej Maxi DOT.
Prodejní úspěchy nové Škody Rapid se jistě budou odvíjet i od jejího designu karoserie. A ten je dle mého soudu na rozdíl přístrojové desky velmi emotivní, elegantní a svěží. Zároveň mu nechybí ani sportovní ráz a notná dávka nadčasovosti. Jistě bude záležet i na prodejní a cenové strategii mladoboleslavské automobilky. Nová Škoda Rapid se začne v České republice prodávat v říjnu letošního roku ( v 41. týdnu) a zatím nejsou známy pořizovací ceny jednotlivých modelů. Dle mého odhadu by základní cena mohla začínat na 270 000 korunách. Ale nechme se překvapit.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz