name | autoweek.cz

PSA se upsalo Číňanům

PSA se upsalo Číňanům

27.03.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Spojení společnosti PSA Peugeot Citroen s čínskou Dongfeng Motor bylo podepsáno. Francouzská automobilka tím získává tolik potřebnou hotovost a lepší přístup k asijským trhům. Řešení dalších velkých problémů jí ale teprve čeká.

Francouzský president Francois Hollande spolu se svým čínským protějškem Si Ťin-pchingem dohlíželi na podepsání rámcové dohody mezi čínskou státní společností Dongfeng Motor Group a francouzskou vládou o převzetí 14 % podílu v PSA výměnou za 3 miliardy eur, které budou použity k navýšení základního kapitálu. Dohodu podepsali odcházející generální ředitel PSA Phillippe Varin a předseda Dongfeng Motor Xu Ping. Podpisu byli přítomni i francouzský ministr financí Pierre Moscovici a předseda rodinného holdingu FFP Robert Peugeot.

 

Po slavnostním podpisu president Hollande prohlásil, že dohodou se PSA stává velkou, globálně působící automobilkou, která může být přítomna na všech trzích. Hollande dodal: "Už nejde jen o prodej, ale o společné investování."

 

Spojení umožní PSA a Dongfengu rozšířit svůj stávající společný podnik v Číně tak, aby mohl společně vyvíjet nová vozidla a rozšířením výroby nejen získat větší podíl na největším automobilovém trhu, ale vyvážet své vozy i do dalších asijských zemí.

 

Nový generální ředitel PSA Carlos Tavares nyní musí vyřešit ztrátovou činnost v Evropě, zastavit trvalé ztráty v Latinské Americe a připravit ambiciózní plány pro Čínu. Bývalý provozní ředitel francouzského rivala Renaultu Tavares se ujme funkce generálního ředitele PSA příští týden, kdy vstoupí v platnost rezignace Thierryho Peugeota z funkce předsedy představenstva. Thierry Peugeot se dostal do veřejného konfliktu se svým bratrancem Robertem kvůli poklesu rodinného podílu ve firmě a úplné ztrátě kontroly. "Při překonávání hlavních milníků je normální, že se vedou diskuse a panují rozdílné názory. Ale když přijde den pro přijetí rozhodnutí, musejí tato být přijímána jednomyslně, " prohlásil Robert Peugeot.

 

Se ztrátami zaznamenávanými takřka všude po světě vkládá PSA velké naděje do Číny, od níž si do roku 2020 slibuje téměř ztrojnásobení prodeje vozů vyráběných spolu s Dongfengem na 1,5 milionu vozů.

 

Ve druhém čínském podniku s Changanem PSA očekává do roku 2016 prodávat plnou roční výrobní kapacitu 200 000 luxusních vozů DS, protože se zde připravuje na zavedení nového sedanu DS5 LS.

 

PSA vloni uzavřela svůj výrobní závod Aulnay nedaleko Paříže a podle Tavarese bude muset dosáhnout ještě větší snížení nákladů, než je uváděno v současném plánu obnovy. V rozhovoru pro rozhlasovou stanici Europe1 nicméně Robert Peugeot uvedl, že "uzavírání dalších továren není v současné době v plánu. "