name | autoweek.cz
PSA Peugeot Citroën oznamuje zásadní změny
20.02.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Skupina PSA Peugeot Citroën společně s hospodářskými výsledky za rok 2013 potvrdila podpis dohody s Dongfeng Motor a francouzskou vládou, což jí přinese potřebnou kapitálovou injekci výměnou za technickou pomoc čínské automobilce.
Skupina PSA Peugeot Citroën oznámila čtyři plány velkých operací pro její budoucí rozvoj:
- posílení průmyslového a obchodního partnerství se společností Dongfeng Motor
- navýšení jmění společnosti o 3 miliardy € plus bezplatné přidělení opčních listů současným akcionářům
- obnovení syndikovaného bankovního úvěru ve výši 2,7 miliardy €
- zahájení exkluzivních jednání týkající se vytvoření partnerství mezi bankou PSA Finance a Santander.
Za těmito čtyřmi body se skrývá koupě akcií skupiny - Dongfeng Motor a francouzská vláda získají po 14 % akcií, za něž zaplatí po 800 milionech €. Spolu s investicemi od stávajících akcionářů, jimž bude rovněž nabídnuta koupě nových akcií, by skupina PSA Peugeot Citroën měla získat 3 miliardy €r.
Výměnou za to bude 25,4 % podílu rodiny Peugeotů a 38 % jejích hlasovacích práv uvedeno do parity s jejich novými partnery. Rodina Peugeotů tak ztratí po 200 letech kontrolu nad jejich firmou, založenou v roce 1810 (výrobě automobilů se věnuje od roku 1890).
Uzavřená dohoda slibuje společně založit výzkumné a vývojové středisko na domácím trhu Dongfengu, do roku 2020 dosáhnout roční prodej 1,5 milionu vozů značek Peugeot a Citroën na čínském trhu a zvážit vytvoření nové obchodní jednotky zaměřené na jihovýchodní Asii. Tento třetí bod by měl Peugeotu umožnit zlepšení jeho postavení proti současnému stavu, kdy zde vloni prodal pouze 6500 vozů na svém největším trhu tohoto regionu Malajsii.
Příliš mnoho nejasností
Uzavřená dohoda se vůbec nezmiňuje o řešení problémů skupiny PSA Peugeot Citroën na jejím domácím evropském trhu. Zde v roce 2013 prodala 58 % své produkce, přičemž cílem je do roku 2015 snížit tento podíl na 42 %.
Dohoda rovněž neupřesňuje, jaké technologie Číňané od Francouzů získají. Je ale pravděpodobné, že budou mít zájem především o pohonné jednotky.
Zatím není jasné, jak budou dále pokračovat partnerství PSA Peugeot Citroën s jinými automobilkami, především s GM, přičemž na druhou stranu je jisté, že dohoda se nikterak nedotkne spolupráce Dongfeng Motor s Nissanem a Hondou, jejichž vozy vyrábí pro čínský trh.
Uzavřená dohoda ale především vůbec neřeší to, jak budou tři partneři s tak protichůdnými zájmy, jako jsou PSA Peugeot Citroën, Dongfeng a francouzská vláda, spolupracovat. Každopádně je jisté, že pro Dongfeng Motor se jedná o nevídaně dobrý obchod - za 800 milionů € získat kontrolu nad společností s roční výrobní kapacitou přesahující 3 miliony vozidel a k tomu ještě navíc přístup k nejmodernější technice.
Nový šéf
Současně s oznámením podpisu dohody byl stávajícím předsedou představenstva PSA Peugeot Citroën Philippem Varinem oficiálně představen jako jeho nástupce Carlos Tavares, donedávna druhý nejmocnější muž Renaultu. Kromě řešení problémů v Evropě Tavarese, který se funkce ujme 31. března, čeká urychlené dosažení obratu v klesajícím prodeji v Rusku a Latinské Americe.
Výsledky za rok 2013
Skupina PSA Peugeot Citroën konstatovala, že restrukturalizační plán průmyslových a obchodních činností vedl k zeštíhlení o 2250 zaměstnanců, kterým byla při odchodu nabídnuta pomoc.
Obrat skupiny činily 54,1 miliardy €, což představuje pokles o 2,4 % oproti roku 2012. Příjmy Automobilové divize poklesly o 4,8 % na 36,5 miliardy €. Hospodářský výsledek skupiny z provozní činnosti činil -177 milionů €, hospodářský výsledek z provozní činnosti u Automobilové divize byl -1042 milionů € oproti -1496 milionům € v roce 2012.
Spotřeba provozního cash flow se výrazně snížila na -426 milionu € oproti 3 miliardám € v roce 2012. Čisté zadlužení se k 31. prosinci 2013 snížilo na -4,148 miliardy €.
Skupina si v roce 2013 udržela finanční záruky ve výši 10 121 milionů €. Kromě emise dluhopisů ve výši 1 miliardy € na dobu 5 let, která proběhla na konci února 2013, vydala skupina PSA v září 2013 dluhopisy ve výši 600 milionů € a získala souhlas Evropské investiční banky s úvěrem ve výši 300 milionů €, který byl upsaný v prosinci 2013.
Peněžní prostředky činily k 31. prosinci 2013 celkem 6,6 miliardy €, nečerpané bankovní úvěry 3,6 miliardy €. Vlastní jmění činí k 31. prosinci 7 791 milionů €, což odráží především odepsání aktiv, k nimž během roku došlo.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz