name | autoweek.cz

Pozvolný odchod Renaultu z Francie pokračuje

Pozvolný odchod Renaultu z Francie pokračuje

09.10.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Z francouzských odborů pronikla informace, že Renault chce přesunout větší objem výroby z Francie. Potvrzují to zprávy z Turecka, kde se připravuje výroba většího množství nové generace modelu Clio.

 

Podle francouzských odborářů se pracovní místa přesunou z Francie do Turecka, což vyvolává nevoli islamofóbních francouzských kruhů. Renault údajně má v plánu vyrábět v Turecku více než 70 % nové generace nosného modelu Clio. Renault sice tuto informaci mírně popřel, což vyznělo spíše jako potvrzení. Není totiž moc obtížné zjistit plánované subdodávky pro závod Renault-Oyak v Burse a z toho vyplývá právě ono uváděné rozdělení - 70 % vozů Clio bude vyjíždět z Turecka a pouze 30 % z francouzské továrny ve Flinsu.

Podle zástupce odborů už vedení Renaultu poodhalilo svůj plán vyrábět ve Francii méně než 30 % é generace modelu Clio. Vloni z celkové evropské produkce Renaultu pocházelo z Francie 42 % dodávek, ale Renault to chce v zájmu dosažení ziskovosti změnit.

"Postupný přesun výroby Renaultu do ekonomik s nižšími mzdovými náklady se již projevil jako bolestivý bod ve vztahu automobilky k francouzskému státu, který vlastní 15 % automobilky," uvádí agentura Reuters a předpovídá, že přesun výroby do Turecka "vyvolá napětí s pracovníky a vládou, největším akcionářem."

Ve svém oficiálním prohlášení Renault "potvrzuje, že nový Renault Clio se bude vyrábět současně ve francouzské továrně ve Flinsu a turecké továrně v Burse. V současné chvíli však není možné uvést, jaký bude poměr výroby v těchto dvou továrnách. Ve Flinsu se výroba bude na základě poptávky dělit mezi nový Renault Clio a elektromobil Zoe." Podle Automotive News tak lze mezi řádky číst: "pokud budou Francouzi kupovat více vozů, budeme jich ve Francii vyrábět více."

Ali Kassai, ředitel oddělení miniautomobilů a subkompaktů automobilky Renault, na pařížském autosalonu uvedl, že Renault bude vozy Clio vyrobené v Burse vyvážet do Ruska a na další východoevropských trhy. Flins bude sloužit výhradně pro zásobování západní Evropy.

Vloni Renault ve Flinsu vyrobilo 147 971 hatchbacků Clio. V Burse se vyrobilo 42 426 vozů Clio kombi a ve Valladolidu se vyrobilo 48 974 hatchbacků Clio. Výroba většiny vozů Clio v Turecku je logická, neboť jsou tam nižší výrobní náklady než ve Francii. V únoru výkonný ředitel Renaultu Carlos Tavares sdělil ekonomické komisi francouzského senátu, že výroba jednoho vozu Clio ve Francii stojí o 1300 eur více než výroba stejného vozu v Turecku. Ředitel se snažil objasnit překážky, kterým Renault musí čelit v rámci evropské konkurence automobilek s nižšími výrobními náklady na pracovní sílu jako je Hyundai, který většinu v Evropě prodávaných vozů vyrábí v České republice.

Přesun většiny výroby vozu, jenž by se v příštím roce měl stát nejprodávanějším modelem značky, je politicky citlivou záležitostí. Zatímco francouzské továrny Renaultu vloni vyrobily 42 % všech dodávek do Evropy, u konkurenční automobilky PSA/Peugeot-Citroen to bylo 64 %. Ta nedávno odbory a politiky rozzlobila svým rozhodnutím zrušit 8000 pracovních míst a uzavřít továrnu v Aulnay.

Nejvyšší výkonný představitel Renaultu Carlos Ghosn byl poté, co se objevily první zprávy o přesunu výroby Clia do zahraničí, vystaven veřejnému kázání ze strany bývalého francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho. Renault tehdy reagoval tím, že přislíbil zachovat kapacitu výroby ve Flins dokud počet vyráběných elektrických vozů Zoe nezvýší tak, aby nahradil výrobu Clia. Přesun do Turecka nicméně probíhá i když objem výroby Zoe zůstává nejasný. Model Zoe se má začít dodávat až začátkem příštího roku. Jeho přijetí zákazníky je ale vzhledem k nezájmu Evropanů o elektromobily velkou neznámou.