name | autoweek.cz
Peugeot 3008 HYbrid4 uveden na náš trh
22.05.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Peugeot 3008 HYbrid4 je crossoverem, který jako první nabízí spojení turbodieselu s hybridním pohonem. K celkovému výkonu 147 kW přidává pohon všech kol, možnost využití bezemisní jízdy v režimu ZEV a kombinovanou spotřebu 3,8 l/100 km.
Hybridní pohonné ústrojí kombinuje elektrické a spalovací motory. Technologie HYbrid4 proto využívá dva motory, které mohou fungovat střídavě nebo současně.
Peugeot 3008 HYbrid4 je určen pro náročné motoristy hledající originální vůz spojující prvky SUV, MPV a hatchbacku, pro příznivce nových technologií ale díky nízkým provozním nákladům je vhodný také pro firemní klientelu. Kromě výrazného snížení spotřeby paliva - oproti srovnatelným vozům s klasickým pohonem až o 35 % (spotřeba nafty v kombinovaném cyklu je jen 3,8 l/100 km, což znamená emise CO2 99 g/km) - poskytuje i mimořádnou výkonnost.
Skupina PSA Peugeot Citroën se při vývoji technologie HYbrid4 spojila se špičkovými dodavateli. Firma Bosch poskytla zkušenosti v oblasti elektromotorů, silové elektroniky, reverzibilních vysokonapěťových alternátorů (STT) a dalších systémů, které řídí dialog mezi těmito komponenty a brzdovými a stabilizačními systémy (ABS a ESP). Společnost Sanyo zase přispěla zkušenostmi v oblasti vysokonapěťových baterií Ni-MH. Crossover Peugeot 3008 byl pro použití nové technologie HYbrid4 vybrán jako první.
Pohonná jednotka sestává ze vpředu uloženého turbodieselu 2,0 HDi FAP a synchronního elektromotoru s permanentními magnety uloženého vzadu a pohánějícího kola zadní nápravy. Vznětový motor má největší výkon 120 kW (163 k) a maximální točivý moment 300 N.m. Výkon elektromotoru je 27 kW (37 k) při točivém momentu 200 N.m. Kombinovaný maximální výkon může dosáhnout až 147 kW (200 k) a točivý moment 450 N.m. Akumulátor typu Ni-MH (nikl-metal hydrid) je umístěn pod prahem zavazadlového prostoru v blízkosti elektromotoru.
Spalovací motor pracuje optimálně při delších cestách po silnicích mimo město a na dálnicích. Elektrický motor přebírá pohon při rozjezdu, při jízdě nízkou rychlostí nebo při zpomalování s rekuperací kinetické energie. To odpovídá jízdě v městských podmínkách. Přechod ze spalovacího motoru na elektrický probíhá samočinně díky systému Stop & Start (alternospínač), který přepne spalovací motor do pohotovostního režimu a spustí jej jakmile to podmínky vyžadují při sešlápnutí pedálu plynu, vybitém akumulátoru atd.
Peugeot 3008 HYbrid4 může při akceleraci pro rychlé zvýšení výkonnosti využívat spojení spalovacího a elektrického motoru. Elektrický motor rovněž vykrývá výkyvy točivého momentu při změně převodového stupně a bez ohledu na zvolený režim se elektrický pohon zapojuje i při každém rozjezdu vozu. Elektrický motor se tak podílí jednak na nižší spotřebě paliva a současně přispívá i ke zvýšení komfortu jízdy, plynulému chodu a snižuje namáhání spojky.
Pomocí otočného ovladače na středové konzoli lze volit ze čtyř provozních režimů: ZEV (bezemisní a bezhlučná jízda na elektrický pohon), 4WD (pohon všech kol), Auto a Sport.
Na čistě elektrický pohon v režimu ZEV je možné rychlostí do 70 km/h ujet vzdálenost 4 km. Režim 4x4 (4WD) zabezpečuje, že oba motory pracují co nejčastěji společně s rozdělením točivého momentu podle adhezních podmínek aby přitom spotřeba byla co nejnižší. Funkce pohonu všech kol je díky stálému výkonu alternospínače 8 kW k dispozici bez ohledu na zvolený režim pohonu i v případě, že je akumulátor vybitý, protože je k dispozici dodatečná energie pro udržení pohonu v nízké rychlosti nebo při rozjezdu. V režimu Auto je celý systém řízen elektronicky s ohledem na optimální využití spalovacího a elektrického motoru aby celková spotřeba paliva byla co nejnižší. Režim Sport upřednostňuje dynamiku a umožňuje řazení vyšších rychlostních stupňů při vyšších otáčkách aby vůz dosáhl maximální výkonnosti.
Peugeot 3008 HYbrid4 má zavazadlový prostor o objemu 377 l, z toho 44 l pod jeho podlahou. V kombinaci se sklopným předním sedadlem lze získat až 1501 l.
Průhledný panel pro Head up Display je umístěn v prodloužení sdruženého přístroje. Elektrická parkovací brzda FSE spojená s asistentem pro rozjezd do svahu (Hill Assist) usnadňuje manévrování. V základní výbavě je nejen systém ESP, ale i zlepšený protiskluzový systém ASR upravený pro pohon všech kol.
Navigace WIP Com 3D zahrnuje funkci Jukebox s pevným diskem, funkci GSM, konektor USB, přehrávač DVD, systém Bluetooth a grafické rozhraní zobrazující budovy ve městě ve 3D. Navigace WIP Com 3D nabízí i službu Peugeot Connect, která je k dispozici prostřednictvím samostatné jednotky.
Interval servisních prohlídek je stejný jako u modelu 3008 2,0 HDi 163 k, tedy 30 000 km. Vysokonapěťové akumulátory jsou bezúdržbové a mají stejnou životnost jako vůz, přičemž se na ně, stejně jako na celý hybridní pohon, vztahuje záruka 5 let.
Peugeot 3008 HYbrid4 se vyrábí ve Francii v Sochaux, kam se modul zadní nápravy s hybridním pohonem dodává z Mylhúz. Základní cena za verzi Active je 799 900 Kč.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz