name | autoweek.cz
Peugeot 208 myslí na všechny
21.04.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality
V Galerii Kotelna v Říčanech byl na český trh oficiálně uveden Peugeot 208, první z letošní trojice novinek, do nichž automobilka i její český dovozce vkládají velké naděje.
Peugeot má pro letošní rok připraveny tři zásadní novinky. Tou první je nyní uváděný malý model 208. Krátce po něm se představí vozy s hybridním pohonem a na konci léta se přidá model zatím označovaný jako M33. Půjde o model zajímavý i z hlediska českého trhu - relativně levný automobil, který má být reakcí na úspěch Dacie Logan ovšem s vyšší technickou úrovní.
Peugeot uvádí, že jeho snahou bude, aby 208 vyhovoval všem skupinám zákazníků. Přitom se bude velký důraz klást i na snahu získat ve větší míře také kupující druhých vozů. Cílem Peugeotu je s modelem 208 oslovit mnohem větší počet zákazníků, aby se podařilo naplnit jednoznačný cíl - znovu se stát jedničkou v nejprodávanějším evropském segmentu, představujícím asi 40 % trhu. Je to logický cíl, vyplývající z postavení jeho předchůdců - model 206 kraloval evropským žebříčkům prodejnosti v letech 2001 až 2005 a jeho nástupce model 207 byl evropskou jedničkou v letech 2007 a 2008. Vozů této tzv. "dvojkové" řady se počínaje modelem 205 za 30 let už prodalo více než 15 milionů.
Segment malých aut je ale významný nejen objemem prodeje. Jak připomíná prodejní ředitel českého Peugeotu Marco Venturini, jedná se o segment, jímž projdou všichni řidiči, protože alespoň jedenkrát mají takovýto vůz, takže zabezpečuje stoprocentní kontakt mezi automobilkou a potenciálními klienty.
U Peugeotu si ale jsou dobře vědomi toho, že konkurence v tomto segmentu je stále tvrdší - nejen zlepšováním kvality přímých konkurentů (současnou evropskou jedničkou v tomto segmentu je Ford Fiesta), ale i příchodem mnoha nových s přitažlivějším designem, vylepšeným interiérem a stále lepší technickou úrovní, jako je například nová Kia Rio. Proto nechtějí být jedničkou jen množstvím prodaných vozů, ale i vnímáním tohoto vozu.
Jak je v poslední době obvyklé, tým stylistů Peugeotu 208, vedený Pierrem Authierem a hlavním designérem Gillesem Vidalem, odlišil design tří- a pětidveřové verze aby byl zdůrazněn jejich odlišný charakter. Rozdílné jsou například prolisy na bocích - u pětidvěřové karoserie směřující vpředu dolů nad prahy, zatímco u třídveřové nahoru do linie kliky u dveří. Peugeot se bude snažit prodávat i větší množství třídveřových vozů než dosud. Modelu 207 se ve třídveřové verzi v různých zemích prodávalo 10-30 %.
"Model 207 byl často vnímán jako příliš drahý a maskulinní," konstatoval Gaetan Demoulin, člen představenstva s odpovědností za produkty, marketing a strategii. Proto se linie pozměnily tak, aby více než dosud zaujaly také ženy. Také především ženám by měl více vyhovovat menší volant a přesun hlavních přístrojů nad jeho věnec. Ostatně určitě nebylo náhodou, že do čela projektu A9, z něhož vzešel model 208, byla postavena Marion Davidová.
Peugeot 208 přichází s technickými novinkami a nyní už nezbytným důrazem na konektivitu. Nejvýznamnější novinkou je změna uspořádání informačních a ovládacích prvků. Hlavní přístroje se posunuly výš tak, aby byly v zorném poli řidiče nad volantem, který kvůli tomu má poněkud menší průměr, než je obvyklé. Navíc se vpravo vedle volantu v jeho těsné blízkosti objevuje dotykový 7" displej, takže veškeré informace jsou pro řidiče k dispozici na mnohem menším prostoru. Dotyková obrazovka se bude dodávat od druhé úrovně výbavy, takže se předpokládá, že se objeví v 80 % vozů.
Peugeot 208 byl vyvíjen na platformě PSA PF1. V souladu se současnými trendy prošel výraznou odlehčovací kůrou, jejímž výsledkem je o 110-173 kg nižší hmotnost. Na této úspoře se ale podílí i skutečnost, že 208 je o plných 7 cm kratší než 207. Přitom navzdory tomu, že je kratší je díky konstrukci sedadel a jejich pozici prostor pro cestující větší než u předchůdce. Zvětšil se i zavazadlový prostor na 311 l pod kryt (285 l podle VDA) a až 1152 l (1076 l VDA) se sklopenými zadními sedadly.
V nabídce pohonných jednotek samozřejmě nechybějí motory e-HDi se systémem Stop&Start vypínajícím motor při zpomalování už při poklesu rychlosti pod 20 km/h (u robotizované převodovky 2-Tronic pod 8 km/h) a znovu spouštějící motor už za 400 ms.
Mezi pohonnými jednotkami budou od léta v nabídce i zcela nové zážehové tříválce vlastní konstrukce PSA 1,0 VTi/50 kW a 1,2 VTi/60 kW. Díky snížení třecích ztrát o 30 % půjde o jedny z nejhospodárnějších motorů na trhu. Tříválce se vyrábějí ve Francii, ale do vozů se budou montovat v Trnavě.
Peugeot 208 se vyrábí ve francouzských závodech Poissy a Mylhúzy a na Slovensku v Trnavě. Od roku 2013 se připojí ještě brazilský závod v Portu Real.
Letos chce Peugeot v Evropě prodat 265 000 vozů, ale už pro rok 2013 je cílem dosažení globálního prodeje 550 000 vozů ročně, přičemž 420 000 vozů by mělo být dodáno v Evropě. Peugeot chce s modelem 208 získat 10 % segmentu, přičemž se předpokládá, že 51 % dodaných vozů bude se zážehovými motory.
Prodej na českém trhu bude zahájen 10. května, ale kompletní nabídka všech motorů bude k dispozici od poloviny srpna či počátku září. Už v základní výbavě Access je šest airbagů, ESP, centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken a dokonce i tempomat. Peugeot zvolil u modelu 208 agresivní cenovou politiku - srovnatelné verze budou navzdory lepší standardní výbavě levnější než 207. Základní verze - třídveřová Access s litrovým tříválcem a třídveřovou karoserií - bude v rámci akční nabídky za 220 000 Kč, pětidveřová karoserie přijde o 15 000 Kč dráž. Tříválcové motory ale přijdou do prodeje až ve druhé vlně během léta. Při uvedení na trh tedy bude nejlevnější variantou třídveřový Access s motorem 1,4 VTi, který bude stát 235 000 Kč.
V České republice by Peugeot chtěl podle prodejního ředitele Marca Venturiniho dosáhnout podíl 5,5 % mezi malými vozy se tří- a pětidveřovou karoserií. Na rozdíl od jiných evropských trhů se očekává prodej 80 % vozů se zážehovými motory. Pro splnění tohoto cíle Peugeot v ČR připravuje roadshow zaměřenou na tento model a zákazníky hodlá oslovovat i prostřednictvím microsite a facebooku.
Výroba modelu 207 už zcela skončila, ale minimálně do konce roku 2012 se budou vyrábět verze 207 SW a 207 CC. Nástupce 207 SW, který by ale měl být zcela jinak koncipován než dosud a možná dostane i jiné označení, přijde do prodeje v roce 2013 konečně i s motorem 1,4 HDi. Z tohoto vozu bude odvozena i verze Business Line určená pro fleetový prodej.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz