name | autoweek.cz
Peugeot 2008 nabízí hodně navíc
28.05.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Peugeot 2008 se představil ve svém rodném kraji - na klikatých cestách v Alsasku. Snad abychom se mohli přesvědčit, že záběrové schopnosti tohoto vozu jsou výtečné i bez pohonu všech kol, dostalo se nám krajně nevlídného, deštivého počasí.
Peugeot uvádí na trh nový model 2008 jako městský crossover aby tím vysvětlil vyšší cenu oproti malému hatchbacku 208, z něhož novinka vychází. Peugeot 2008 ale je ve skutečnosti také především hatchback. Proti modelu 208 toho ale skutečně nabízí hodně navíc.
Peugeot chce od roku 2015 po světě prodávat 200 000 kusů modelu 2008, z toho polovinu v Evropě a o zbytek se podělí Čína a Latinská Amerika, kde bude tento model rovněž vyráběn. U Peugeotu při tom sázejí na rostoucí zájem kupujících o vozy ze segmentu malých crossoverů.
Koncept vozu vychází z pečlivé analýzy trhu. Ukazuje se, že kupujících malých aut vyhledávají víceúčelová lépe využitelná auta ulehčující každodenní používání v městském provozu.
V Evropě v segmentu malých aut dominují hatchbacky (78,2 % podílu na trhu). Slušně se prodávají i malá MPV s podílem na trhu 10,0 %, nicméně zájem o tento typ karoserie pozvolna klesá, stejně jako klesá zájem o malá kombi, která zaujímají podíl 4,0 %. Zcela na okraji zájmu jsou s 1,5 % podílu na trhu sportovní verze, tedy kupé, spidery a varianty kupé/kabrio. Malé SUV a CUV představují 6,3 % podílu na trhu, ale podobně jako u větších segmentů zájem kupujících o tyto vozy rychle roste, takže se předpokládá, že brzy předstihnou MPV. Proto přichází crossover 2008 a nebude se vyrábět verze 208 SW.
Podle Peugeotu zájemci o nová malá auta pokud nechtějí konvenční hatchback většinou nepotřebují ani prostor kombi ani MPV. Hledají auto s výraznějším image a přitom praktické do městského provozu. Malé crossovery nabízejí prostornější interiér s lepším výhledem i pohodlnějším nastupováním než hatchbacky. Přitom mají moderní dynamický styl.
Pro automobilky má úspěch v tomto segmentu i další příznivý efekt - zatímco malé hatchbacky se dnes musejí prodávat s velkými slevami, takže se na nich jen obtížně dá vydělat, v případě crossoverů kupující vyhledávají lépe vybavené verze s vyšší cenou. Přitom ale současně nemají velký zájem o pohon všech kol, čímž se tento segment výrazně odlišuje od větších crossoverů.
Přesto se většina výrobců snaží vyvíjet i pro tento segment vozy umožňující jízdu v terénu, a tedy s možností volby pohonu 4x4. U tak malých aut to ale činí nemalé problémy, takže konstruktéři i designéři jsou nuceni dělat kompromisy.
Francouzi se rozhodli pro jinou filosofii. Výsledkem je elegantní a současně i praktické auto poskytující radost z jízdy i dostatek pohodlí pro dlouhé cesty. Samozřejmě se tím také podstatně ušetřilo, a to jak na nákladech na vývoj, tak na výrobních nákladech. Díky tomu může být i prodejní cena nižší.
Přijmou tento koncept i kupující? To se uvidí až časem. Prognóza agentury IHS Automotive řadí Peugeot 2008 už pro rok 2014 na vrchol evropského prodejního žebříčku tohoto segmentu hned za Nissan Juke.
Pro Peugeot 2008 samozřejmě bude hlavním rivalem podobně koncipovaný Renault Captur. U Peugeotu se ovšem vymezují především proti Nissanu Juke. To je skutečně crossover, který lze koupit i jako plnohodnotné SUV vhodné pro jízdu v terénu. Ve skutečnosti je ale i Juke především trendové auto vybočující z řady a kupované především jen s pohonem předních kol.
Peugeot 2008 ale nepřichází s tak radikálním designem. I to je celkem logické - ač to navenek u Peugeotu (ale ani u Renaultu) nepřiznávají, tento typ aut je určen nejen pro mladé kupující, ale i pro ty starší, protože i ti plně ocení a využijí všechny přednosti tohoto vozu.
Peugeot 2008 je také ukázkou toho, jak efektivně a rychle lze v současné době vytvořit zcela nový model s využitím platforem - 2008 používá platformu PSA PF1 určenou pro malé vozy, tedy stejnou jako model 208.
Projekt byl odstartován v roce 2010 a zapojilo se do něj 400 lidí - 200 v Evropě, 100 v Číně a 100 v Latinské Americe. Na vývoj a přípravu výroby bylo vynaloženo 210 milionů eur v Evropě, 90 milionů v Číně a 100 milionů v Brazílii, celkem 400 milionů eur.
V září 2010 byl vybrán základní koncept designu a v červenci 2011 byl design vozu definitivně schválen. Na jeho návrhu pod vedením Érica Dejoua paralelně pracovali stylisté Peugeotu z Paříže, Šanghaje a Sao Paula. Cílem totiž bylo navrhnout auto pro celý svět poskytující spojující trendy a uspokojující potřeby zákazníků z různých částí světa.
V dubnu 2012 se vůz poprvé představil na autosalonu v Pekingu jako koncept Crossover Urban Concept. Během zákaznických klinik tento vůz sklidil velmi příznivý ohlas na všech kontinentech. V květnu 2012 už vyjely první prototypy.
V září se jako koncept už se jménem 2008 představilna autosalonu v Paříži, kde vzbudil všeobecné nadšení. Od tohoto konceptu se konečná podoba modelu 2008, která se představila na jaře v Ženevě, liší jen minimálně, především použitím tradičních klik u dveří a klasických zpětných zrcátek. Hlavní světlomety jsou konstruovány tak, aby umožňovaly použití LED pro denní osvětlení.
Oproti modelu 208 má 2008 o 25 mm vyšší polohu sedadel a celkově je o 96 mm vyšší při světlé výšce 160 mm. To se může zdát jako malý rozdíl, ale už první usednutí do vozu ukazuje, že se jedná o zcela zásadní proměnu, posouvající tento vůz skutečně do jiné kategorie.
Vůz má díky promyšlenému konceptu velmi nízkou hmotnost - pouze 1045 kg. Lehká konstrukce umožňuje použití menších motorů, včetně nových kompaktních a lehkých zážehových tříválců. U šesti z devíti motorů, připravených pro model 2008 (motory 1,2 e-VTi a obě výkonové verze motoru 1,2 e-THP se dostanou do nabídky až později) je k dispozici systém Stop&Start. Převodovky jsou stejné jako u modelu 208, ale používají se jiné převodové poměry.
Peugeot pro 2008 nabízí náhradu pohonu všech kol v podobě nejnovější verze už osvědčeného systému Grip Control, což je elektronická náhrada diferenciálu s omezenou svorností zlepšující záběrové schopnosti. Jedná se o obdobný systém, jaký už byl představen u modelu 3008, ale zde je jinak naladěn s ohledem na jiné vyvážení vozu i použití jiných pneumatik. Pro využití systému Grip Control je potřeba používat celoročně pneumatiky Mud & Snow.
Systém působí na přední kola a řidiči umožňuje zvolit si režim Standard, nebo ovladačem na středové konzole nastavit jeden z režimů v nabídce: Sníh, Terén, Písek nebo ESP Off.
Peugeot 2008 se pro evropské trhy vyrábí v alsaských Mylhůzách. Na český trh bude uveden počátkem června, kdy budou zveřejněny i jeho ceny.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz