name | autoweek.cz

Opel uzavře závod v Bochumi

Opel uzavře závod v Bochumi

18.04.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Dozorčí rada Opelu, v níž mají poloviční zastoupení představitelé odborů, rozhodla, že v Německu bude po mnoha desetiletích uzavřen závod vyrábějící automobily. Na konci roku 2014 v Bochumi skončí bez náhrady výroba modelu Zafira Tourer.

Rozhodnutí dozorčí rady Opelu o ukončení výroby v Bochumi není žádným překvapením. Odboráři sice mají v dozorčí radě poloviční zastoupení, ale v případě, že hlasování dozorčí rady dopadne nerozhodně, podle německých zákonů rozhoduje hlas předsedy. Tím je u Opelu Steve Girsky, který se už dlouho netají úmyslem Bochum zavřít.

Ukončení výroby v Bochumi připraví o práci 3200 pracovníků Opelu. Opel tak učiní první krok k ukončení dlouhodobé ztrátovosti svého hospodaření. Ještě koncem 70.let ale bylo v porúrské Bochumi zaměstnáno více než 20 000 lidí. Celkem zde bylo vyrobeno více než 13 milionů aut, nejvíce modelových řad Kadett.

V Bochumi se vyrábí model Zafira Tourer. Jeho produkce začala v roce 2011 a byla plánována do roku 2016. Kde se bude vyrábět po uzavření závodu v Bochumi na konci roku 2014 zatím není známo.

Odboráři v Bochumi vsadili vše na to, že Opel nebude ochoten přesouvat výrobu Zafiry Tourer před koncem jejího produkčního cyklu. Proto, na rozdíl od odborářů z ostatních  německých závodů Opelu, odmítli nedávnou nabídku vedení firmy. Odboroví předáci z Bochumi nyní obviňují své kolegy z dalších čtyř německých závodů Opelu z toho, že cíleně obětovali Bochum aby zachránili vlastní provozy.

Girsky tedy dosáhl svého, ale jeho vítězství přijde GM docela draho. Uzavřít továrnu v evropské zemi se silnými odbory je vždy finančně nákladné. Pokud nedojde předem k dohodě, což se v Bochumi nestalo, musí být vyplaceno poměrně velké odstupné všem propuštěným zaměstnancům.

V opačném případě by hrozily drahé soudní spory spojené se závažným poškozením pověsti firmy a s minimální šancí na úspěch. Šéf odborů z Bochumi Reiner Einenkel, který se zasadil o vyhrocení situace, už se nechal slyšet, že případné uzavření závodu bude "tím nejdražším uzavřením továrny v Německu všech dob."

Při uzavření belgických továren v Antverpách a Genku musel Opel vyplatit bývalým zaměstnancům po 200 000 eur. Jen těžko lze očekávat, že by se odboráři v Bochumi spokojili s menší částkou.

Podle analytika automobilového průmyslu z university v Duisburgu Ferdinanda Dudenhofera bude pro Opel uzavření závodu znamenat i ztrátu zákazníků. To je trend známý i z jiných regionů - při uzavření továrny přestanou lidé z okolí kupovat její výrobky. V Porúří byl podíl značky Opel více než 40 %.

Opel má s odboráři v Bochumi dohodu, že po původně plánovaném termínu uzavření bude výrobní závod proměněn v logistické centrum, což umožní uchovat 1200 ze současných 3000 pracovních míst. Dřívější ukončení výroby by na tento plán nemělo mít vliv.

Pro Opel, který je od roku 2009 samostatnou firmou plně v majetku GM, existuje ještě jedno řešení - bankrot. Právě touto cestou GM řešilo své problémy s nevyužitou výrobní kapacitou a odbory v USA.