name | autoweek.cz
Nové Dillí opět zajímavější než Detroit
07.02.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Zatímco autosalon v Detroitu je pravidelně v centru zájmu evropských médií, autosalon v Novém Dillí nikoho moc nezajímá. Přitom letos bylo v Indii k vidění, nikoliv poprvé, mnohem více zajímavých automobilů.
Trhy ekonomicky se rozvíjejících zemí, a to nejen těch, které spadají pod zkratku BRICKS, mají pro automobilky obrovský potenciál růstu. Dokládá to i jejich zájem o autosalon v indickém Novém Dillí.
Obnovená značka Datsun představila svůj první koncept redi-GO Concept ukazující, jak by mohl vypadat její mini crossover, pokud se někdy rozhodne jej postavit. Prozatím ale prý jde jen o průzkum trhu s vozem, který kombinuje kompaktní pětidveřový hatchback s robustním SUV.
General Motors Indie předvedla první koncept pocházející z indického technického centra GMTC-I navržený speciálně pro rozvíjející se indický trh. Při vývoji a s výrobou konceptu Chevrolet Adra Indům pomáhalo středisko Global Design Centre Holden v Austrálii. Jde o malé SUV, jenže s délkou 4,2 m by nezískalo sníženou daň určenou pro vozidla kratší než 4 m. Může ale být zkráceno a přijít do sériové výroby jako rival vozů Ford EcoSport a Renault Duster.
Ford Figo Concept naznačuje podobu nového malého sedanu, který se bude prodávat nejen v Indii, ale po celém světě se zaměřením na rozvíjející se trhy. S délkou pod 4 m je hodně podobný konceptu Ford Ka Concept, který se představil v listopadu loňského roku v Brazílii, ovšem s některými stylovými prvky upravenými tak, aby vyhovovaly indickým spotřebitelům. Jeho zajímavostí jsou elektricky ovládaná vnější zrcátka, která se snadno sklopí, aby se nevylomila při častých střetech s jinými vozy.
Volkswagen na autosalonu v Dillí vystavil vylepšenou podobu studie malého SUV Taigun. V porovnání s prvním konceptem, který byl představen na autosalonu v brazilském São Paulu v roce 2012, se nové SUV (Sport Utility Vehicle) odlišuje novou zadní partií, která nese vně umístěné náhradní kolo. Není tajemstvím, že tento vůz, vytvořený na bázi miniauta up!, se už brzy objeví v sériové podobě. Otázkou ale je, zda dostane i sourozence se značkou Škoda.
Honda Vision XS-1 není SUV na bázi modelu Brio, jak se očekávalo, ale futuristický koncept sedmimístného kompaktní ho crossoveru. Nepřipomíná nic ze současného výrobního programu Hondy, ale to neznamená, že se do něj nemůže dostat.
Renault Kwid je prvním konceptem francouzské automobilky představeným mimo Evropu. Na jeho vzniku mělo podíl i studio Renault Design India, ale projekt vedl Axel Breun z francouzského Technocentra. Oproti jiným studiím vystaveným v Dillí jde o mnohem radikálnější koncept hodně vzdálený sériové podobě. Renault jej popisuje jako "robustní, přesto zábavné" vozidlo, které si klade za cíl uspokojit potřeby mladých zákazníků, protože těch je na nových trzích nejvíc."
Zdaleka nejunikátnější inovací tohoto pětimístného vozidla je tzv. Flying Companion, jakýsi malý vrtulníku, který může vzlétnout ze zadní části vozidla, aby v automatickém režimu nebo ovládán na dálku pomocí řídicího tabletu prozkoumal provoz, pořídil obrázky krajiny nebo detekovat překážky v blízkosti vozidla.
Indickému trhu kralují malé sedany s délkou do 4 m. Na to reaguje Hyundai Xcent, což je prodloužený vůz odvozený z indického hatchbacku i10 II. generace s mnohem atraktivnější karoserií než mají jeho potenciální soupeři v tomto segmentu.
Indická automobilka Tata předvedla nový malý sedan kratší 4 metrů Zest (na délku měří 3995 mm) s hmotností 1106 kg. Na jeho vzniku se podílela vývojová střediska, která má indický koncern v Puně, Coventry a Turíně. Současně byla představena i varianta Bolt s karoserií hatchback dlouhou 3825 mm. Byla vytvořená na stejné platformě X1 ale je o 26 kg lehčí - 1080 kg. Bolt a Zest jsou do značné míry shodné až do prostoru zadních dveří.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz