name | autoweek.cz
Nová Lada Granta na ruském trhu
01.01.2012 | Peter Homola | Aktuality
Lada Granta byla poprvé představena v květnu 2011 v Togliatti. Nový model si tehdy díky problémům ruského premiéra Vladimíra Putina spustit motor okamžitě získal mezinárodní publicitu. Výstavní premiéru měl tento vůz na srpnovém autosalonu v Moskvě a sériová výroba začala 29. listopadu.
Většina vozů, vyrobených v roce 2011, byla určena zákazníkum, kteří si nový model objednali pres internet. AvtoVAZ zaregistroval asi 20 000 předběžných internetových objednávek, z nichž ale jen asi polovina byla zákazníky potvrzena.
Granta byla postavena na bázi platformy modelové řady Kalina, jejíž prototyp byl poprvé oficiálně představen na moskevském autosalonu v roce 1999. Sériová výroba první karosářské verze Kaliny začala koncem roku 2004. V portfoliu AvtoVAZu má Granta nahradit model Kalina sedan, jehož výroba již byla ukončena, jakož i zatím stále ještě vyráběné vozy Lada 2107 a Samara.
Zhruba 70 % dílů Granty bylo převzato z Kaliny. Mezi zbývajícími 30 % je řada nových dílů vyráběných renomovanými globálními dodavateli buď v Rusku nebo v zahraničí. K zahraničním dodavatelům pro Grantu patří například Behr (termostat), Bosch (brzdy s ABS, čidla rychlosti a ESP), Brose (otevírání oken), Kiekert (zámek zavazadelníku), Takata-Petri (airbagy a bezpečnostní pásy), Valeo (stírače a zámky dveří) nebo Visteon (chladič a topení). Slovinská firma TPV, která dodává díly především pro automobily Renault, vyrábí v regionu Togliatti v rámci společného podniku s ruským dodavatelem Krista pro Grantu sedadla.
Granta je poháněna zážehovým motorem o objemu 1,6 l. V současné době se nabízejí dvě verze o výkonech 60 kW (82 k) a 64 kW (87 k). Výroba verze vybavené samočinnou převodovkou firmy Jatco má začít v polovině roku 2012.
Cena základního provedení Granta Standart v Rusku začíná na 229 000 rublech, střední provedení Granta Norma přijde nejméně na 256 000 rublů. Nejlépe vybavená verze Granta Lux, která bude k dispozici také s motorem s větším výkonem, se na trh dostane až později. V nejlevnější podobě by měla stát 310 000 až 320 000 rublů. Příplatek za samočinnou převodovku by měl činit 30 000 až 35 000 rublů.
V roce 2012 by se mělo vyrobit přibližně 150 000 vozů Granta. Z toho 110 000 vyjede z továrny AvtoVAZ v Togliatti a 40 000 z automobilky IžAvto v Iževsku, kterou AvtoVAZ převzal v říjnu. Výroba Granty v Iževsku by se měla rozběhnout v polovině letošního roku.
Na konec roku 2013 AvtoVAZ plánuje zahájení výroby Granty hatchback. Na bázi platformy Granty se plánuje také výroba modelů značek Renault a Nissan.
V současné době se Granta prodává jen v Rusku. V druhé fázi má začít prodej na Ukrajině, která je největším exportním trhem značky Lada, a v dalších zemích SNS. Na trzích střední a západní Evropy by se Granta mohla objevit ve čtvrtém kvartálu 2012.
Při promoci svého nového modelu AvtoVAZ aktivně sází na motoristický sport. Již v loňském roce, ještě před zahájením sériové výroby, v Rusku uspořádali sérii okruhových závodů pohár s vozy Lada Granta Sport. Letos bude Lada Sport Team s Grantou S2000 startovat ve dvou závodech WTCC - v Maďarsku a Portugalsku - jako součást přípravy na návrat do celého seriálu WTCC v roce 2013. Lada ve WTCC nasazovala vozy 110 a Priora v letech 2008 a 2009.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz