name | autoweek.cz
Nová generace elektromobilů
07.10.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Zatímco se automobilky a eurounijní politici předhánějí v odhadech, kolik elektromobilů bude během pár let jezdit po evropských silnicích, zájem o ně mezi zákazníky není. Změnu by mohla přinést nastupující nová generace vozidel, z nichž několik se představilo na autosalonu v Paříži.
O nereálnosti měření spotřeby pohonných hmot podle metodiky NEDC už nikdo nepochybuje. Stejným způsobem se stanovuje i dojezd elektromobilů, takže ani zde nejsou oficiální údaje moc důvěryhodné.
U osobního auta motoristé bez reptání přijímají realitu, že na plnou nádrž neujedou řekněme 800 km, ale jen okolo 600 km. Jenže u elektromobilu je rozdíl v dojezdu mezi 200 km a 135 km zcela zásadní (porovnejte si na tabulce dole jak velký je rozdíl v dojezdu měřeném podle evropského cyklu NEDC a amerického standardu EPA). Zvláště když se za určitých okolností (při použití klimatizace nebo topení, při delší jízdě do stoupání) tato hodnota může ještě dramaticky snížit. Skutečnost, že za optimálních podmínek lze při odpovídajícím stylu jízdy dosáhnout i delšího dojezdu, než uvádí výrobce, na tom nemůže nic změnit. Dojezd na hranici denní potřeby není pro většinu řidičů komfortní mj. i proto, že si nemohou dovolit neplánovanou jízdu v délce několika desítek kilometrů. Přitom si za bezemisní vozidlo musejí notně připlatit a být připraveni na to, že jeho zůstatková cena nebude po několika letech vzhledem ke stárnutí akumulátorů moc vysoká.
V posledních měsících se začínají představovat i elektromobily, jejichž dojezd je podstatně delší. Několik takových novinek mělo premiéru i na autosalonu v Paříži. Slibované hodnoty dojezdu přes 300 km i při redukci na reálné hodnoty slibují, že vydat se na cestu s takovým vozidlem už nemusí být nervákem zda dojedu. Přitom jde o vozidla, která už jsou nebo během několika měsíců budou v prodeji (Zoe Z.E. 40 do konce roku, Ampera-e na jaře 2017, BMW i3 94 Ah a Nissan Leaf 30 kWh se už dodávají). Úmyslně se zde nechci věnovat několika konceptům, protože v jejich případě lze o dojezdu tvrdit cokoliv.
Mezi novinkami mezi vozy s elektrickým pohonem napájeným výhradně z akumulátorů je nejzajímavější Opel Ampera-e (což je samozřejmě ekvivalent už v zimě představeného Chevroletu Bolt). Tento vůz totiž těží z elektrického pohonu víc než ostatní, protože jeho celková architektura využívá menší rozměry elektromotoru a umístění akumulátorů do podlahy. V tomto případě už se nejedná o klasicky koncipovaný automobil předělaný na elektrický pohon. Ampera-e má skutečně velký vnitřní prostor při kompaktních vnějších rozměrech. GM zde ukazuje cestu, jakou se elektromobilita bude ubírat (což potvrzují i koncepty jako je Volkswagen I.D.
Až budeme mít možnost novou generaci elektromobilů vyzkoušet v praxi, pak poznáme, jak reálné uváděné hodnoty dojezdu jsou. Zlé jazyky totiž tvrdí, že se leckde těsně před pařížským autosalonem narychlo upravovaly tiskové materiály v reakci na zjištění o datech u konkurence. Zatímco technikům trvá zvýšení dojezdu o 100 km roky usilovné práce, v polovině září to někteří marketingoví pracovníci a šéfové automobilek dokázali během pár minut.
Ne všechny automobilky ale investují obrovské prostředky na to, aby v krátké době několika let zaplavily trh elektromobily. Nejvýznamnější výjimkou v tomto ohledu je Toyota. Její viceprezident Didier Leroy k tomu uvedl: „Pokud bude poptávka, pak čistě bateriový elektromobil budeme vyrábět. Jsme na to připraveni. Ale zatím jsme přesvědčeni o tom, že mnohem slibnější jsou palivové články.“
Prodloužení dojezdu sice přináší víc klidu za volant, ale stále neřeší problém chybějících rychlodobíjecích stanic, aby se s těmito vozidly dalo vyjet i na delší cestu než jen do zaměstnání a zpět. Kromě toho elektromobily si jen těžko získají větší oblibu dokud jejich cena nebude srovnatelná s auty vybavenými spalovacími motory a jejich reálný dojezd nevzroste na 400-500 km.
Zájem o elektromobily v Evropě v prvním pololetí letošního roku rostl méně, než o auta se spalovacími motory, a to i navzdory velkým dotacím nabízeným na tato vozidla na největším evropském trhu v Německu. Podíl elektromobilů na evropském trhu tedy ve skutečnosti v prvním pololetí mírně poklesl. Největší růst zájmu v Evropě vykazují segmenty, které rozhodně nelze brát za šetrné k ovzduší, tedy velká MPV (meziroční růst prodeje o 53 %), prémiová SUV velká (+37 %), kompaktní (+34 %) a střední (+28 %), malá SUV (+28 %), roadstery (+23 %) a kompaktní SUV (+20 %).
Nejprodávanější elektromobily v Evropě v prvním pololetí 2016
Fotografie: Vinko Kernc (AutoBest)
U osobního auta motoristé bez reptání přijímají realitu, že na plnou nádrž neujedou řekněme 800 km, ale jen okolo 600 km. Jenže u elektromobilu je rozdíl v dojezdu mezi 200 km a 135 km zcela zásadní (porovnejte si na tabulce dole jak velký je rozdíl v dojezdu měřeném podle evropského cyklu NEDC a amerického standardu EPA). Zvláště když se za určitých okolností (při použití klimatizace nebo topení, při delší jízdě do stoupání) tato hodnota může ještě dramaticky snížit. Skutečnost, že za optimálních podmínek lze při odpovídajícím stylu jízdy dosáhnout i delšího dojezdu, než uvádí výrobce, na tom nemůže nic změnit. Dojezd na hranici denní potřeby není pro většinu řidičů komfortní mj. i proto, že si nemohou dovolit neplánovanou jízdu v délce několika desítek kilometrů. Přitom si za bezemisní vozidlo musejí notně připlatit a být připraveni na to, že jeho zůstatková cena nebude po několika letech vzhledem ke stárnutí akumulátorů moc vysoká.
V posledních měsících se začínají představovat i elektromobily, jejichž dojezd je podstatně delší. Několik takových novinek mělo premiéru i na autosalonu v Paříži. Slibované hodnoty dojezdu přes 300 km i při redukci na reálné hodnoty slibují, že vydat se na cestu s takovým vozidlem už nemusí být nervákem zda dojedu. Přitom jde o vozidla, která už jsou nebo během několika měsíců budou v prodeji (Zoe Z.E. 40 do konce roku, Ampera-e na jaře 2017, BMW i3 94 Ah a Nissan Leaf 30 kWh se už dodávají). Úmyslně se zde nechci věnovat několika konceptům, protože v jejich případě lze o dojezdu tvrdit cokoliv.
Mezi novinkami mezi vozy s elektrickým pohonem napájeným výhradně z akumulátorů je nejzajímavější Opel Ampera-e (což je samozřejmě ekvivalent už v zimě představeného Chevroletu Bolt). Tento vůz totiž těží z elektrického pohonu víc než ostatní, protože jeho celková architektura využívá menší rozměry elektromotoru a umístění akumulátorů do podlahy. V tomto případě už se nejedná o klasicky koncipovaný automobil předělaný na elektrický pohon. Ampera-e má skutečně velký vnitřní prostor při kompaktních vnějších rozměrech. GM zde ukazuje cestu, jakou se elektromobilita bude ubírat (což potvrzují i koncepty jako je Volkswagen I.D.
kapacita aku | dojezd podle NEDC | dojezd podle EPA | hmotnost | |
I. generace | ||||
BMW i3 | 22 kWh | 160 km | 130 km | 1195 kg |
Nissan Leaf | 24 kWh | 200 km | 135 km | 1493 kg |
Renault Zoe | 22 kWh | 210 km | - | 1468 kg |
Volkswagen e-Golf | 24 kWh | 190 km | 134 km | 1538 kg |
II. generace | ||||
BMW i3 94 Ah | 33 kWh | 300 km | 183 km | 1315 kg |
Nissan Leaf 30 kWh | 30 kWh | 250 km | 172 km | 1514 kg |
Opel Ampera-e | 60 kWh | 500 km | 383 km | 1624 kg |
Renault Zoe Z.E.40 | 41 kWh | 400 km | - | 1490 kg |
Volkswagen e-Golf 2017 | 36 kWh | 300 km | 198 km | 1605 kg |
Tesla | ||||
Tesla Model S | 85 kWh | 500 km | 426 km | 2108 kg |
Tesla Model X | 90 kWh | - | 414 km | 2390 kg |
Až budeme mít možnost novou generaci elektromobilů vyzkoušet v praxi, pak poznáme, jak reálné uváděné hodnoty dojezdu jsou. Zlé jazyky totiž tvrdí, že se leckde těsně před pařížským autosalonem narychlo upravovaly tiskové materiály v reakci na zjištění o datech u konkurence. Zatímco technikům trvá zvýšení dojezdu o 100 km roky usilovné práce, v polovině září to někteří marketingoví pracovníci a šéfové automobilek dokázali během pár minut.
Ne všechny automobilky ale investují obrovské prostředky na to, aby v krátké době několika let zaplavily trh elektromobily. Nejvýznamnější výjimkou v tomto ohledu je Toyota. Její viceprezident Didier Leroy k tomu uvedl: „Pokud bude poptávka, pak čistě bateriový elektromobil budeme vyrábět. Jsme na to připraveni. Ale zatím jsme přesvědčeni o tom, že mnohem slibnější jsou palivové články.“
Prodloužení dojezdu sice přináší víc klidu za volant, ale stále neřeší problém chybějících rychlodobíjecích stanic, aby se s těmito vozidly dalo vyjet i na delší cestu než jen do zaměstnání a zpět. Kromě toho elektromobily si jen těžko získají větší oblibu dokud jejich cena nebude srovnatelná s auty vybavenými spalovacími motory a jejich reálný dojezd nevzroste na 400-500 km.
Zájem o elektromobily v Evropě v prvním pololetí letošního roku rostl méně, než o auta se spalovacími motory, a to i navzdory velkým dotacím nabízeným na tato vozidla na největším evropském trhu v Německu. Podíl elektromobilů na evropském trhu tedy ve skutečnosti v prvním pololetí mírně poklesl. Největší růst zájmu v Evropě vykazují segmenty, které rozhodně nelze brát za šetrné k ovzduší, tedy velká MPV (meziroční růst prodeje o 53 %), prémiová SUV velká (+37 %), kompaktní (+34 %) a střední (+28 %), malá SUV (+28 %), roadstery (+23 %) a kompaktní SUV (+20 %).
Nejprodávanější elektromobily v Evropě v prvním pololetí 2016
1. pol. 2016 | 1. pol. 2015 | 2016/2015 | ||
1. | Renault Zoe | 11 727 | 8362 | +40,2 % |
2. | Nissan Leaf | 10 876 | 8673 | +25,4 % |
3. | Tesla Model S | 6 719 | 7393 | -9,1 % |
4. | BMW i3 | 5 071 | 4923 | +3,0 % |
5. | VW e-Golf | 3 804 | 6473 | -41,2 % |
6. | Kia Soul | 1 857 | 1337 | +38,9 % |
7. | Mercedes B class | 1 587 | 1249 | +27,1 % |
8. | VW e-Up | 1 385 | 1654 | -16,3 % |
9. | Peugeot iOn | 1 000 | 575 | +73,9 % |
10. | Citroen C-Zero | 779 | 431 | +80,7 % |
celkem | 46 904 | 43 865 | +6,8 % | |
trh celkem | 7 967 342 | 7 320 756 | +8,8 % | |
podíl EV | 0,59 % | 0,60 % | - |
Fotografie: Vinko Kernc (AutoBest)
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz