name | autoweek.cz
Německo v šoku: PSA chce koupit Opel
15.02.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Francouzský koncern PSA Group učinil překvapivou nabídku na odkoupení automobilky Opel (resp. Opel a Vauxhall) od koncernu General Motors. GM k tomu zatím jen uvedlo, že možností spolupráce je mnoho včetně prodeje, ale to neznamená, že dojde k dohodě.
General Motors a PSA Group spolupracují od roku 2012. Jeden čas bylo dokonce ve hře i kapitálové spojení včetně ovládnutí PSA Američany. GM získalo 7 % podílu v PSA, ale francouzská vláda společně s čínským partnerem PSA společností Dongfeng Motor tomuto spojení zabránily převzetím podílu - každý po 14 %, zatímco GM svůj podíl prodalo.
Do dnešních dní se z této doby uchovaly tři projekty, které přinášejí jasné synergické výhody pro oba partnery (jako první výsledek spolupráce se už brzy v Ženevě představí crossovery Opel Crossland X a Citroën C-Aircross). Podle informace GM se i nadále zvažuje prohloubení tohoto partnerství včetně možné akvizice Opelu a Vauxhallu ze strany PSA Group. GM ale zdůrazňuje, že stále není jisté, že dojde k dohodě.
Nepodceňujme sílu mužského ega
Do čela PSA v roce 2014 nastoupil Carlos Tavares (foto), jemuž se velmi rychle podařilo dlouhodobě ztrátovou společnost učinit ziskovou soustředěním investic na nejziskovější modely. Právě Tavares je nepochybně tím, kdo s myšlenkou získat Opel přišel.
Tavares byl v roce 2013 nucen odejít z vedení Renaultu pro zásadní neshody se šéfem Renaultu a Aliance Renault Nissan Carlosem Ghosnem. Tavares už ve vedení PSA Group dokázal dosáhnout podobný hospodářský zázrak jako kdysi Ghosn při záchraně Nissanu. Nyní tedy Tavares usiluje o to, aby předčil Ghosna minimálně v Evropě vytvořením druhé největší skupiny, větší než je dosavadní evropská dvojka Renault.
Nejde o první pokus GM prodat Opel
Už v roce 2009 vše směřovalo k tomu, že General Motors prodá svou ztrátovou divizi se značkami Opel a Vauxhall kanadskému koncernu (ovšem s ruskými kontakty na Sberbank Olega Děripasky) Magna International. Zájem o koupi Opelu tehdy projevoval i Fiat. Téměř hotovou dohodu s Magnou na poslední chvíli zmařilo rozhodnutí nejvyššího vedení GM. V té době ale GM v Evropě nemálo investovalo i do značky Chevrolet.
Od té doby GM stáhlo Chevrolet z evropských trhů a ukončilo výrobu ve ztrátové továrně v Bochumi. Opel pod vedením K. T. Neumanna (nastoupil v roce 2013) směřuje konečně k ziskovosti (Opel je ve ztrátě od roku 1999), a to navzdory dramatickému propadu prodeje v Rusku, což je pro Opel v podstatě jediný mimoevropský trh. Už v roce 2016 měla Opel Group skončit v černých číslech nebýt toho, že po ohlášení brexitu došlo k dramatickému poklesu hodnoty britské libry. Ze stejného důvodu se o ziskovosti Opelu a Vauxhallu mluví až v roce 2018.
Co by spojení PSA a Opelu znamenalo
Prodej Opelu (v majetku GM od roku 1929) a Vauxhallu (GM patří od roku 1925) by znamenal definitivní odchod General Motors z Evropy, ale vlastně i z Austrálie. Tam totiž plánované letošní ukončení výroby má nahradit dovoz vozů vyráběných v Německu u Opelu, ale prodávaných pod značkou Holden.
Pro PSA Group by spojení s Opelem a Vauxhallem znamenalo velké posílení na dvou největších evropských trzích, tedy v Německu a Velké Británii s možným výhledem, že snad brzy dojde i k oživení prodeje nových aut v Rusku, kde Francouzi zcela absentují. Díky tomuto spojení vznikl druhý největší výrobce aut v Evropě s podílem na trhu 16,3 % proti 24,1 % Skupiny Volkswagen. Samozřejmě by se časem projevily další synergické efekty ve výrobě a především při nákupu komponent. Výhodná by byla i spolupráce při společné výrobě užitkových vozidel.
Pro PSA Group by významným posílením byl i zisk velmi kvalitního vývojového zázemí Opelu. Právě to ale by mohlo pro GM znamenat velký problém a důvod, proč prodej Opelu odmítnout. Z Rüsselsheimu totiž vycházejí důležité modely, které se vyrábějí a prodávají v USA a Číně pod značkou Buick. Zejména v Číně zaujímají tyto modely pro GM klíčovou roli.
Odpor ze strany odborů
Druhým faktorem, který by mohl akvizici zmařit, je obrovský odpor německých odborů, který se okamžitě vzedmul po ohlášení zájmu Francouzů o koupi Opelu. Je totiž jasné, že veškeré snahy po zefektivnění produkce budou nejvíc dopadat na pracovníky Opelu v Německu. „Pokud je pravdou, že se vedou jednání mezi GM a PSA s cílem prodat Opel/Vauxhall, pak je to bezprecedentní porušení všech německých a evropských práv o spolurozhodování,“ uvedly německé odbory IG Metall.
K tomu se v Německu přidávají média, která ve shodě s německými analytiky možný prodej Opelu Francouzům vesměs kritizují.
Možnost spojení GM s FCA?
Zajímavým důsledkem prodeje Opelu by mohlo být i to, že se tím pro GM uvolní ruce k dlouho zvažované akvizici koncernu Fiat Chrysler Automobil a tím i získání vytoužené značky Jeep. Ta by s pomocí GM mohla výrazně posílit své postavení po celém světě. Spojení s GM by mohlo přinést chybějící finanční prostředky na investice do záchrany Alfy Romeo. Na druhou stranu by toto spojení znamenalo ztrátu tisíců pracovních míst v USA, protože by těžko bylo možné udržet současnou existenci značek Chevrolet, Buick, Dodge a Chrysler. FCA vykázala ke konci roku 2016 dluh ve výši 4,6 miliardy eur.
Do dnešních dní se z této doby uchovaly tři projekty, které přinášejí jasné synergické výhody pro oba partnery (jako první výsledek spolupráce se už brzy v Ženevě představí crossovery Opel Crossland X a Citroën C-Aircross). Podle informace GM se i nadále zvažuje prohloubení tohoto partnerství včetně možné akvizice Opelu a Vauxhallu ze strany PSA Group. GM ale zdůrazňuje, že stále není jisté, že dojde k dohodě.
Nepodceňujme sílu mužského ega
Do čela PSA v roce 2014 nastoupil Carlos Tavares (foto), jemuž se velmi rychle podařilo dlouhodobě ztrátovou společnost učinit ziskovou soustředěním investic na nejziskovější modely. Právě Tavares je nepochybně tím, kdo s myšlenkou získat Opel přišel.
Tavares byl v roce 2013 nucen odejít z vedení Renaultu pro zásadní neshody se šéfem Renaultu a Aliance Renault Nissan Carlosem Ghosnem. Tavares už ve vedení PSA Group dokázal dosáhnout podobný hospodářský zázrak jako kdysi Ghosn při záchraně Nissanu. Nyní tedy Tavares usiluje o to, aby předčil Ghosna minimálně v Evropě vytvořením druhé největší skupiny, větší než je dosavadní evropská dvojka Renault.
Nejde o první pokus GM prodat Opel
Už v roce 2009 vše směřovalo k tomu, že General Motors prodá svou ztrátovou divizi se značkami Opel a Vauxhall kanadskému koncernu (ovšem s ruskými kontakty na Sberbank Olega Děripasky) Magna International. Zájem o koupi Opelu tehdy projevoval i Fiat. Téměř hotovou dohodu s Magnou na poslední chvíli zmařilo rozhodnutí nejvyššího vedení GM. V té době ale GM v Evropě nemálo investovalo i do značky Chevrolet.
Od té doby GM stáhlo Chevrolet z evropských trhů a ukončilo výrobu ve ztrátové továrně v Bochumi. Opel pod vedením K. T. Neumanna (nastoupil v roce 2013) směřuje konečně k ziskovosti (Opel je ve ztrátě od roku 1999), a to navzdory dramatickému propadu prodeje v Rusku, což je pro Opel v podstatě jediný mimoevropský trh. Už v roce 2016 měla Opel Group skončit v černých číslech nebýt toho, že po ohlášení brexitu došlo k dramatickému poklesu hodnoty britské libry. Ze stejného důvodu se o ziskovosti Opelu a Vauxhallu mluví až v roce 2018.
Co by spojení PSA a Opelu znamenalo
Prodej Opelu (v majetku GM od roku 1929) a Vauxhallu (GM patří od roku 1925) by znamenal definitivní odchod General Motors z Evropy, ale vlastně i z Austrálie. Tam totiž plánované letošní ukončení výroby má nahradit dovoz vozů vyráběných v Německu u Opelu, ale prodávaných pod značkou Holden.
Pro PSA Group by spojení s Opelem a Vauxhallem znamenalo velké posílení na dvou největších evropských trzích, tedy v Německu a Velké Británii s možným výhledem, že snad brzy dojde i k oživení prodeje nových aut v Rusku, kde Francouzi zcela absentují. Díky tomuto spojení vznikl druhý největší výrobce aut v Evropě s podílem na trhu 16,3 % proti 24,1 % Skupiny Volkswagen. Samozřejmě by se časem projevily další synergické efekty ve výrobě a především při nákupu komponent. Výhodná by byla i spolupráce při společné výrobě užitkových vozidel.
Pro PSA Group by významným posílením byl i zisk velmi kvalitního vývojového zázemí Opelu. Právě to ale by mohlo pro GM znamenat velký problém a důvod, proč prodej Opelu odmítnout. Z Rüsselsheimu totiž vycházejí důležité modely, které se vyrábějí a prodávají v USA a Číně pod značkou Buick. Zejména v Číně zaujímají tyto modely pro GM klíčovou roli.
Odpor ze strany odborů
Druhým faktorem, který by mohl akvizici zmařit, je obrovský odpor německých odborů, který se okamžitě vzedmul po ohlášení zájmu Francouzů o koupi Opelu. Je totiž jasné, že veškeré snahy po zefektivnění produkce budou nejvíc dopadat na pracovníky Opelu v Německu. „Pokud je pravdou, že se vedou jednání mezi GM a PSA s cílem prodat Opel/Vauxhall, pak je to bezprecedentní porušení všech německých a evropských práv o spolurozhodování,“ uvedly německé odbory IG Metall.
K tomu se v Německu přidávají média, která ve shodě s německými analytiky možný prodej Opelu Francouzům vesměs kritizují.
Možnost spojení GM s FCA?
Zajímavým důsledkem prodeje Opelu by mohlo být i to, že se tím pro GM uvolní ruce k dlouho zvažované akvizici koncernu Fiat Chrysler Automobil a tím i získání vytoužené značky Jeep. Ta by s pomocí GM mohla výrazně posílit své postavení po celém světě. Spojení s GM by mohlo přinést chybějící finanční prostředky na investice do záchrany Alfy Romeo. Na druhou stranu by toto spojení znamenalo ztrátu tisíců pracovních míst v USA, protože by těžko bylo možné udržet současnou existenci značek Chevrolet, Buick, Dodge a Chrysler. FCA vykázala ke konci roku 2016 dluh ve výši 4,6 miliardy eur.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz