name | autoweek.cz
![Nastal bod obratu?](/pic/fota2012/SDA1Q2012.jpg)
Nastal bod obratu?
05.04.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Prodej osobních aut v ČR letos začal nadějně, ale březnová statistika už přináší jiný obraz. Česká republika se začíná vydávat směrem k jiným evropským zemím. Optimismus dodávají prodejní výsledky z Německa a velké Británie.
V prvním čtvrtletí 2012 bylo v ČR registrováno celkem 43 529 nových osobních automobilů a 2833 lehkých užitkových vozidel. Za stejné období minulého roku to bylo 42 026 osobních automobilů a 2683 lehkých užitkových vozidel. Celkově tedy registrace nových osobních automobilů za čtvrtletí vzrostly oproti loňsku o 3,58 % (ze 42 026 ks na 43 529 ks, tj. o 1503 ks) a lehkých užitkových automobilů o 5,59 %. V březnu 2012 však došlo k poklesu o 2,5 % u osobních aut a lehkých užitkových aut o 4,99 %. Potvrzuje se tedy, že růst prodeje především v lednu byl důsledkem odložené spotřeby, tedy, že se prodávala auta, kteří si většinou firemní zákazníci z různých důvodů nekoupili v prosinci 2011.
První mezi značkami je samozřejmě Škoda se 13 300 osobními automobily s podílem na trhu 30,55 %. Na druhé místo ale poprvé s pomocí agresivních reklamních kampaní postoupil Hyundai se 3900 registrovanými vozy a podílem na trhu 8,95 % před tradičními uchazeči o druhou příčku Volkswagenem (3658 ks a 8,40 %), Fordem (3157 ks a 7,25 %) a Renaultem (2909 ks a 6,68 %) za nimiž je Kia (1993 ks a 4,57 %).
Značky s největším nárůstem registrací v 1. čtvrtletí 2012
poř. |
značka |
1.Q 2012 |
1.Q 2011 |
rozdíl |
nárůst |
9. |
Nissan |
1187 |
499 |
688 |
+137,88 % |
27. |
Mini |
93 |
40 |
53 |
+132,50 % |
28. |
Jeep |
89 |
39 |
50 |
+128,21 % |
32. |
Lancia |
29 |
13 |
16 |
+123,08 % |
25. |
Land Rover |
182 |
97 |
85 |
+87,63 % |
26. |
Porsche |
100 |
68 |
32 |
+47,06 % |
Značky s největším poklesem registrací v 1. čtvrtletí 2012
poř. |
značka |
1.Q 2012 |
1.Q 2011 |
rozdíl |
pokles |
49. - 54. |
Chrysler |
2 |
18 |
-16 |
-88,89 % |
22. |
Honda |
313 |
444 |
-131 |
-29,50 % |
24. |
Subaru |
201 |
284 |
-83 |
-29,23 % |
17. |
Suzuki |
563 |
737 |
-174 |
-23,61 % |
5. |
Renault |
2909 |
3728 |
-819 |
-21,97 % |
13. |
Opel |
897 |
1055 |
-158 |
-14,98 % |
Situace v Evropě
Na největším evropském trhu v Německu lze březnové navýšení o 3,4 % na 339 123 vozů pokládat za potvrzení trendu mírného zvyšování prodeje. Za celé čtvrtletí bylo dodáno 773 636 nových aut, což je o 1,3 % více než před rokem.
Ve Velké Británii je březen tradičně nejdůležitějším měsícem z hlediska prodeje nových aut, protože v březnu bývá v průměru registrováno 18 % z celoročního počtu. Proto je letošní mírný růst o 1,8 % na 372 835 aut důležitým náznakem zlepšení. Navíc tento výsledek napomohl ke čtvrtletnímu růstu o 0,9 % v porovnání s loňským prvním čtvrtletím. Celkem už bylo letos ve Velké Británii zaregistrováno 563 556 nových osobních aut.
Naopak dramatický pokles prodeje i nadále hlásí další velké evropské trhy ve Francii, Itálii a Španělsku. V Itálii zaznamenali v březnu opět pokles, tentokrát o 26,7 % na 138 137 vozů, přičemž za první čtvrtletí registrace proti roku 2011 poklesly o 20,9 %. Podobně ve Francii za březen vykazují meziroční pokles o 22 % na 233 526 vozů, což znamená snížení dodávek za celé čtvrtletí o 20 % na 610 161 vozů. Zdánlivě nejmenší pokles nastal ve Španělsku - o 4,5 % v porovnání s loňským rokem, ale jde o pokračování loňského dramatického propadu, takže se prodalo jen 84 427 vozů. Podobně za první čtvrtletí prodej klesl o 1,9 % na 204 119 vozů.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz