name | autoweek.cz

Malajsijská automobilová válka

Malajsijská automobilová válka

27.04.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Představení hned pěti připravovaných modelů automobilkou Lotus zaskočilo analytiky a vzbudilo pochybnosti. Group Lotus ale pro svůj ambiciózní sedmiletý plán proměny značky v konkurenta Ferrari či Porsche našla finanční zdroje.

Group Lotus je malou anglickou automobilkou dlouhodobě hospodařící ve ztrátě. Jejím majitelem je malajsijská státem kontrolovaná automobilka Proton, která je rovněž dlouhodobě ztrátová. Představení rovnou pěti připravovaných modelů a další ohlášené velkorysé projekty (včetně vstupu do F1 a Indy) samozřejmě vzbudily pochybnosti o tom, jak Britové a jejich malajsijští majitelé hodlají vše financovat. Lotus totiž chce zvýšit produkci ze současných 2000 vozů ročně (nikdy jich ale tolik neprodal) na 7000. To je více než optimistické. Zvláště když Lotus v posledním období zřejmě zcela odčerpal veškeré finanční rezervy Protonu.

Nyní Group Lotus oznámila, že získala 440 milionů dolarů, s nimiž chce svůj velkorysý projekt expanze v následujících sedmi letech finančně zajistit. Peníze přijdou ve formě půjčky od šesti malajsijských bank. Group Lotus rovněž požádala o 45 milionů dolarů z britského Růstového fondu na modernizaci svého vývojového areálu v Hethelu u Norwiche, ale byla odmítnuta.

Koncem roku 2009 se ujal vedení Group Lotus bývalý marketingový šéf Ferrari a Red Bullu ve F1 Dany Bahar. Ten odstartoval velkorysý plán pozdvižení Lotusu mezi významné automobilky. Kromě ambiciózních plánů s rozšířením modelové nabídky a objemu produkce uvedl Lotus i do automobilových závodů - v šampionátu GT, amerických IndyCar Series, kde dokonce chce připravit vlastní vůz a motor, a ve spolupráci s týmem ART Grand Prix i v šampionátech GP3 a GP2. A k tomu ještě přidal formuli 1. To vše samozřejmě stojí obrovské sumy peněz.

 

Group Lotus vede v Londýně soudní spor s Teamem Lotus o právo na použití jména Lotus v závodech formule 1. V této rozepři jsou sympatie fanoušků v mnohem větší míře na straně Teamu Lotus.

Od roku 1952 nechal zakladatel Lotusu Colin Chapman postupně vzniknout celé řadě firem nesoucích jméno Lotus. Jednou z nich se roku 1954 stal Team Lotus. Chapman oddělil výrobu aut a obchodní činnost od závodů aby případné problémy neohrožovaly existenci ostatních. Chapmanovi dědici od roku 1985 zcela oddělili Team Lotus od ostatních aktivit soustředěných do Group Lotus a následně jej prodali. V roce 1994 získal právo na toto jméno bratr mistra světa z roku 1976 David Hunt. Ten je nyní prodal firmě 1Malaisia Racing. Rovněž v roce 1994 se majitelem Group Lotus stala malajsijská automobilka Proton. Ta vedla s Huntem několik soudních sporů, ale nikdy v nich neuspěla. Přesto se Group Lotus hlásí ke sportovním úspěchům Teamu Lotus.

Spory o jméno Lotus ale ukazují na zákulisní boj o vliv, který se vede v Malajsii. Spolumajitelem společnosti 1Malaysia Racing a tedy Teamu Lotus je totiž malajsijský obchodník Tony Fernandes. Ten v roce 2001 za 1 ringgit koupil krachující státní leteckou společnost Air Asia, proměnil ji v ziskovou a učinil základem obchodního impéria, které je chloubou malajsijského hospodářství. Fernandes je blízkým přítelem bývalého premiéra a strůjce malajsijského hospodářského zázraku Dr. Mahathira Mohamada. Právě Mohamad stál u zrodu Protonu, protože chtěl Malajsii dostat mezi producenty automobilů.

 

Proton dosud neuspěl ve snaze expandovat do zahraničí a v posledních měsících má velké problémy. Dokonce tratil postavení jedničky malajsijského trhu ve prospěch automobilky Perodua. Přitom jeho postavení na domácím trhu chrání vysoká dovozní cla. Vedení Protonu už dvakrát přerušilo jednání o spolupráci s Volkswagenem. Namísto toho uzavřelo dohodu s GenII Capital, na jejímž základě má tato lucemburská společnost pomoci malajsijské automobilce prosadit se na trzích východní Evropy. GenII Capital je současně majitelem týmu F1 získaného od Renaultu a financovaného Group Lotus.

Proton na podzimním autosalonu v Kuala Lumpuru předvedl neméně ambiciózní plány jako Lotus. Během několika měsíců chce uvést do prodeje nové nebo modernizované modely. Celá řada konceptů Protou nese jméně legendárních bojovníků z Malaccanu - Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Lekir, Hang Lekiu a Hang Kasturi.

Koncept extrémní sportovní verze Satria Neo R3 má motor 1,6 l turbo o výkonu 150 kW. Podobně koncipovaný je koncept Kasturi. Další extrémní koncept pod jménem Jebat je v mnohém inspirovaný Mitsubishi Lancer Evo (to není náhoda - Proton začínal licenční výrobou vozu Mitsubishi Lancer) a používající i stejný motor MIVEC 2,0 l turbo o 175 kW. Koncept Proton Lekiu je SUV postavené na platformě Lotusu Exora a vyvíjené ve spolupráci s čínskou automobilkou Youngman Europestar. Koncept Tuah je čtyřdveřovým rodinným sedanem. Poslední z konceptů Lekir není ničím jiným, než jen přejmenovaným Lotusem Europa, což byl neúspěšný model brzy nahrazený větším Lotusem Evora. Zajímavé je, že Proton už stejný vůz vystavoval dříve pod jménem Sepang. A aby toho nebylo málo, Proton samozřejmě připravil (tentokrát ve spolupráci s universitou UTM) i elektromobil na bázi modelu Saga. Na malou ve ztrátě hospodařící automobilku docela slušná porce novinek...

 

Příznivci legendární britské sportovní značky Lotus byli vloni na podzim nalákáni na pět nových modelů. K jejich zakoupení však budou potřebovat trochu trpělivosti. Pokud by se Baharův plán měl splnit, nejbližší termín příchodu prvních z nich je rok 2013, kdy se mají začít prodávat nové verze modelů Esprit a Elan. Po nich bude v roce 2014 následovat Elite a roku 2015 ještě Elise a Eterne.

Čtyřdveřový model Eterne slibuje zadní sedadla dostatečně pohodlná i pro 191 cm vysokého Boba Lutze. Ano, tento bývalý viceprezident pro produkty se po bankrotu GM vynořil v roli poradce Lotusu. „Tohle auto mám rád,“ říká Bob Lutz, „Eterne rozšíří výrobní řadu Lotusu. Je to něco, co společnosti předtím nikdy nedělala.“ Připravovaný Eterne představuje radikální odklon od dosavadní produkce značky Lotus, dosud známé svými dvoudveřovými kupátky a roadstery. Pohodlí na zadních sedadlech u těchto vozů nikdy nebylo prioritou. Ostatně ani poskládání na přední sedadla nebylo pro každého snadné.

Čtyřsedadlový Eterne má vpředu motor V8 5,0 l a sedmirychlostní sekvenční převodovku. Lutz jej nazývá „velmi pokrokovým automobilem“. Standardem je pohon zadních kol, ale k dispozici bude i pohon všech kol. „Je to velmi lehký hospodárný vůz, který je alternativou k velkým světovým luxusním automobilům nejvyšší kategorie jako jsou Aston Martin Rapide, Porsche Panamera a Maserati Quattroporte,“ tvrdí Lutz.

Stejná konfigurace motoru se objeví i u modelů Esprit a Elite, což bude mít podle Lutze velký význam pro malého výrobce luxusních automobilů, jenž chce udržet nízký rozpočet. „Celý výrobní program je vysoce modulární,“ říká. „Kombinováním prvků se mohou téměř všechny tyto vozy vyrábět na principu Lega. Nepůjde o velké objemy, takže obráběcí práce budou nízkonákladové.\"

Když je řeč o nových autech, tak Lutz nešetří optimismem. Jakmile ale přejde řeč na automobilku samotnou, je mnohem opatrnější - šanci na úspěch jí dává jen na 60 %.

Lotus v poslední době pokračuje i v najímání špičkových manažerů. Do Hethelu u Norwiche například zamířil Karl-Heinz Kalbfell, jenž pracoval u BMW na vývoji vozů řady M a McLarenu F1 a v roce 2004 odešel k Fiatu aby vedl Alfu Romeo a Maserati. V Itálii se ale brzy neshodl se Sergiem Marchionnem. Spolu s ním přišel i bývalý špičkový manažer Ferrari Guillaume Chabin.

 

K zajímavému vývoji ale dochází i na druhé straně malajsijské fronty. Tony Fernandes se svými společníky koupil jinou malou anglickou automobilku Caterham. Ta od Colina Chapmana kdysi odkoupila výrobu legendárního sportovního Lotusu Seven a dodnes pokračuje v jeho výrobě. Fernandes chce Caterham nadále zachovat jako malého výrobce lehkých sportovních aut plně v duchu původních idejí Colina Chapmana.

 

Nelze se ubránit dojmu, že se současné vedení Protonu snaží ze všech sil zabránit neodvratnému - aby Group Lotus a zřejmě i celý Proton převzal právě Fernandes.