name | autoweek.cz

Kam směřuje Opel?

Kam směřuje Opel?

19.12.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

GM během roku 2009 nejprve prodalo Opel Rusům, pardon - kanadské společnosti Magna International - a posléze se rozhodlo si jej ponechat. Nyní se zdá, že vedení koncernu musí tohoto rozhodnutí Eda Whitacreho litovat. Nebýt toho, mohlo by GM být mnohem bohatší.

Šéf Opelu a Vauxhallu Nick Reilly (na obrázku) nešetří na všechny strany optimismem. Opel a jeho britská sesterská značka Vauxhall uvedly na trh kvalitní nové modely, které byly kupujícími příznivě přijaty. Navíc další důležité novinky jsou už připraveny. Prodej Opelu konečně začal pozvolna stoupat. Už od léta prodává více aut než před rokem, i když to stále ještě nestačí na překonání loňského celoročního výsledku. Jenže ve skutečnosti zprávy z Rüsselsheimu vůbec nejsou dobré. Letošní růst prodeje je totiž do značné míry dán tím, že se Opel na rozdíl od konkurence nesvezl na loňské šrotovací vlně.

Americké vedení koncernu se v poslední době zaměřovalo především na vše související se znovuuvedením akcií GM na newyorskou burzu, představením nových aut na autosalonu v Los Angeles a přípravou na lednový autosalon v Detroitu. Jenže velmi brzy se budou muset začít znovu zabývat situací v Evropě.

Opel totiž musí čelit rostoucím finančním ztrátám. Podle Automobilwoche byly ztráty GM v Evropě ve třetím čtvrtletí třikrát větší než ve druhém. Provozní ztráty Opelu/Vauxhallu dosáhly ve třetím čtvrtletí 559 milionů dolarů, zatímco ve druhém čtvrtletí to bylo jen 160 milionů dolarů. Za devět měsíců tohoto roku Opel/Vauxhall přišel o 1,2 miliardy dolarů. A přitom zastavení tohoto trendu zdá se není v dohledu. Ztrátu na konci letošního roku Reilly předběžně odhaduje na 1,9 miliardy dolarů. Označuje to ovšem za dobrou zprávu, protože se prý počátkem roku očekávala hodnota vyšší než 3 miliardy dolarů.

Reilly nedávno prohlásil, že v roce 2011 už by Opel měl být ziskový. Má to jen malý háček - ziskový by byl při odečtení nákladů na reorganizaci výroby. Vzhledem k nezbytné restrukturalizaci (těžko někdo spočítá, kolikátá za posledních pár let už to vlastně u evropského GM je) bude nutné zrušit 8000 pracovních míst a to bude stát spoustu peněz. GM hodlá uzavřít výrobní závod v Antverpách, což znamená propustit 2600 pracovníků. To bude stát 532 milionů dolarů, což více než 200 000 dolarů na osobu! Přitom se zdá, že se tomu dalo vyhnout a obratnějším vyjednáváním se dala dosáhnout dohoda o prodeji továrny čínské automobilce Geely. V Bochumi se ruší dalších 1800 míst. Tam zaměstnanci odmítají nabízené odstupné v hodnotě šesticiferných částek. Padesátiletému dělníkovi, který pro společnost pracoval 24 let GM, by například vyneslo 140 000 dolarů na ruku. Odbory však požadují podstatně víc. Zdá se, že být zaměstnancem Opelu přes všechnu nejistotu z budoucnosti vůbec není špatné...

Ale abychom jen nekritizovali odbory. I jejich předáci si dobře vědomují vážnosti situace. Proto se dohodli s vedením Opelu na snížení mzdových nákladů o 353 milionů dolarů ročně. Součástí této dohody bude opětovná proměna Opelu ze společnosti s ručením omezeným (GmbH) v akciovou společnost (AG), v níž odboráři získají určitý podíl akcií. K této proměně má dojít do roku 2012. GM změnilo původní více než 70 let trvající statut Opelu jako akciové společnosti v roce 2005.

Pokud GM v Evropě opravdu splní Reillyho plán a v souvislosti s omezováním výroby zruší 8000 míst, pak bude muset vyplácet obrovské odstupné. Výsledkem budou opravdu astronomické ztráty v roce 2011 a jen těžko odhadovat co bude následovat v roce 2012. To vše má vážné vedlejší dopady. Opel má sice vyvinuté nové modely (kupé Astra GTC, sportovní verze Astra GSi, zcela nová generace minivanu Zafira, elektrická Ampera) a usilovně pracuje na dvou miniautech, s jejichž pomocí chce zaplnit mezeru ve své nabídce. Jenže na uvádění novinek do výroby by potřeboval peníze, které bude vyplácet propuštěným dělníkům.

V USA už GM vydělává a v Číně prodává tolik aut, jako nikdy předtím. Jenže pokud jde o Opel, tak se zdá, že je GM opravdu v koncích. Kdyby Ed Whitacre vloni přistoupil na dohodu, kterou nabízeli Kanaďané a Rusové, koncern GM by bez Opelu za třetí čtvrtletí vykázal zisk 2,9 namísto místo 2,3 miliard dolarů. Ztráty Opelu budou mít podstatný vliv na budoucí výnosy z  akcií, což se jejich novým majitelům nebude moc líbit.