name | autoweek.cz

Gordon Murray předvedl  T.25

Gordon Murray předvedl T.25

01.07.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Designové studio Gordona Murraye poprvé veřejně představilo revoluční městské vozítko T.25 City Car. Murray připravuje i nejefektivnější vozidlo s elektrickým pohonem T.27. Murrayův projekt výroby iStream navíc slibuje revoluci v automobilovém průmyslu.

Dlouho očekávaný T.25 City Car se představil na Světovém fóru podnikání a životního prostředí uspořádaným Smith School v Oxfordu. Zakládající ředitel školy Sir David King při této příležitosti řekl: „Náš systém přepravy je příliš závislý na fosilních palivech a proto potřebujeme zbavit naší ekonomiku této závislosti co nejdříve. Víme, že většina technologií pro snížení množství uhlíku v dopravě již existuje. T.25 i jeho výroba postupem iStream jsou jasnými příklady toho, jak přechod k novým technologiím může přinášet nový a vzrušující vývoj.“

 

Městské vozítko T.25

T.25 je velkým průlomem v konstrukci městského automobilu po stránce hmotnosti, vlivu na životní prostředí, bezpečnosti a účinnosti. Designové studio Gordona Murraye pro jeho design a vývoj použilo holistický účelový přístup a současně využilo příležitost do konstrukce vozu začlenit řešení řady problémů spojených s dopravou ve městě.

T.25 umožňuje vytvoření šesti různých uspořádání vozidla. Proměna z jednoho uspořádání do druhého trvá méně než 30 s. Vychází z konceptu iCentre s místem řidiče umístěným uprostřed jako u vozu McLaren F1, který Gordon Murray vytvořil v roce 1993. Murray tento nápad poprvé aplikoval ve své studijní práci při studiu strojařiny na Technickém institutu v Durbanu v roce 1966 a později se k němu vrátil ve své studii městského vozidla Project 3 v roce 1999. Koncept iCentre umožňuje pohodlné usazení pro tři dospělé tzv. 95% osoby. V uspořádání pro nákupy T.25 nabízí samotnému řidiči úložný prostor o objemu 750 l. Přitom má T.25 menší vnější rozměry než dvoumístný smart.

Model T.25, který na první pohled vypadá jako futuristické Smart fortwo, je 2,4 m dlouhý, 1,3 m široký, 1,6 m vysoký. Poloměr otáčení je bezkonkurenčních 6 metrů, což je přínosem při manévrování a parkování. Jeho šířka umožňuje souběžnou jízdu a předjíždění dvou vozů v jednom pruhu. Díky své nepatrné délce se vůz dá zaparkovat zádí k chodníku. Způsob otevírání dveří dopředu umožňuje zaparkovat 3 vozy v jednom stání pro paralelní parkování.

Energii dodává tříválcový zážehový motor vyvíjený ve spolupráci s firmou Prodrive. Motor má objem 660 cm3, výkon 38  kW (51 k) a točivý moment 57 N.m. Pohonná jednotka je připojena k pětirychlostní polosamočinné převodovce. Vůz o hmotnosti 575 kg zrychlí z klidu na 100 km/h za 16,2 s a jeho omezená nejvyšší rychlost je 145 km/h. Očekává se, že jeho kombinovaná spotřeba bude 3,83 l/100 km a emise CO2 86 g/km.

Gordon Murray neuvažuje o tom, že by vůz sám vyráběl. Jedná ale s několika potenciálními investory, kteří by byli ochotni projekt převzít a vybudovat pro něj výrobní továrnu využívající postup iStream.

 

Postup výroby iStream

Studio Gordon Murray Design bylo založeno v roce 2007 s cílem vyvíjet inovační a provokativní technologie výroby automobilů označované jako iStream. Tento výrobní postup se nyní stává součástí průmyslového odvětví, a to včetně konečné tovární konstrukce, kterou mají na starosti specializovaní poradci automobilového odvětví.

Výkonný ředitel IPE Engineering Holger Erker se k projektu vyjádřil.“Po důkladném porovnání výrobních detailů a pozorování způsobu výroby prototypu je náš závěr souhlasný. Považujeme tento inovační vůz a způsob zpracování tohoto projektu za vynikající. Postup iStream lze kvalifikovat jako nejslibnější vývoj výrobního postupu v automobilovém odvětví pro příští desetiletí.“

Montážní postup iStream vznikl naprostým přepracováním tradičního výrobního postupu a mohl by se stát největší revolucí v sériové výrobě od zahájení výroby Fordu Modelu T. Vývoj postupu začal před 15 lety a již v roce 2008 získal ocenění Nápad roku. Zjednodušení postupu montáže znamená, že výrobní závod může být o 20 % menší než běžná továrna. To sníží kapitálové investice do továrny nejméně o 80 %. Pružnost montážního postupu umožňuje výrobu různých variant v jedné továrně. Postup iStream souvisí s novým pojetím materiálů používaných v sériové výrobě a povede ke značnému snížení emisí CO2 v po celou dobu životnosti vozu.

Přednosti postupu iStream:

- nízké kapitálové náklady, rychlá návratnost investic

- odlehčenost

- nízká spotřeba energie při výrobě

- maximálně bezpečná struktura

- flexibilní konstrukce výrobku

- dlouhá životnost podvozku

- nízkonákladové varianty

- použití recyklovaných materiálů

- nižší náklady na distribuci a poškození

- nízké náklady na opravy po nehodě

- flexibilní karoserie v čistém obrábění

- malý vliv továrny na životní prostředí

- možnost decentralizace výroby a montáže

- tiché a čisté továrny

- žádná lakovna u montážního závodu

- rychlá montáž vozu

- nízké kapitálové investice do obrábění

 

Elektromobil T.27

Studio Gordon Murray Design rovněž oznámilo specifikaci a výkonnostní cíle pro model T.27 City Car. Jedná se o čistě elektrické vozidlo s optimálně řešenou výbavou, hmotností a výkonností. T.27 slibuje stát se významným krokem v oblasti efektivnosti elektrických vozidel. Murray v oblasti pohonných jednotek pro T.27 těsně spolupracuje se společností Zytek Automotive. Ta pro něj připravuje zcela nový, inovační, lehký a plně integrovaný elektromotor, řídicí systém a akumulátor s cílem dosažení maximální účinnosti.

T.27 Electric City Car má lithio-ionové akumulátory 12 kWh a malý elektromotor o výkonu 25 kW (34 k) a točivém momentu 875 N.m. Pohonná jednotka vozítko urychlí z klidu na 100 km/h za méně než 15 s a umožní  největší rychlost 105 km/h. Elektrický automobil o hmotnosti 680 kg bude mít dojezd 130-160 km.

Emise CO2 při využití kombinace zdrojů elektrické energie ve Velké Británii jsou 48 g/km pro kombinovaný cyklus a 28 g/km ve městě. V místě použití vozu jsou emise nulové. Po dobu své životnosti vůz vypustí o 42 % emisí CO2 méně než průměrný britský automobil.

Koncept T.27 je koncepčně blízký T.25. Opět jde o mini-MPV s možností šesti různých uspořádání interiéru. Efektivita pokud jde o náklady, hmotnost vozu a výkonnost vychází z plné integrace pohonné jednotky a nízkonákladového výrobního systému iStream vyvinutého designovým studiem Gordon Murray Design. Tento systém výrazně sníží kapitálové investice potřebné k výrobě vozu a také omezí energii nutnou k výrobě. Flexibilita postupu iStream rovněž umožní současnou výrobu modelů T.25 a T.27 poháněných zážehovými i elektrickými motory v jedné továrně.

Šestnáctiměsíční program vývoje T.27 byl zahájen v listopadu 2009 a provozuschopný prototyp má být dokončen v dubnu 2011. Program z 50 % financuje Strategická rada pro technologii. Další fáze programu bude zahrnovat zajištění partnerů a financí pro výrobu ve Velké Británii. Technologie i výroba městských vozů by se udržela ve Velké Británii a přínosem by bylo 6000 pracovních míst.

Profesor Gordon Murray uvedl: „Společně s Radou, která programu T.27 poskytla velkou podporu, pracujeme na tom, aby technologie zůstala ve Velké Británii. V rámci tohoto vzrušujícího programu máme skvělou příležitost pracovat se společností Zytek Automotive a dalšími partnery. Vždy jsme usilovali o prvenství v oblasti automobilového designu a naším současným cílem je co nejvíce zvýšit efektivitu elektrických vozidel.“

Předseda společnosti Zytek Automotive Bill Gibson řekl: „Nová inovační pohonná jednotka od firmy Zytek, vyvinutá na základě naší značné zkušenosti s výrobními programy elektrických a hybridních vozidel, podstatně sníží hmotnost a cenu elektromotoru a přitom poskytne kvalitu, vytříbenost a jízdní zážitky, které zákazníci od modelu T.27 požadují.“

 

Gordon Murray

Syn skotských emigrantů v JAR vystudoval v Durbanu strojařinu. Chtěl se podílet na stavbě závodních aut a proto odešel do Anglie. Stal se asistentem majitele týmu F1 Brabham Rona Tauranaca. Jako první samostatnou práci navrhl prototyp Duckhams pro závod v Le Mans. Když tým Brabham koupil Bernie Ecclestone, učinil tehdy 26letého Murraye šéfkonstruktérem a technickým ředitelem. Murray se proslavil používáním nových technologií (např. uhlíkových kompozitů). Byl uznáván jako největší inovátor ve formuli 1. Legendárním se stal jeho nápad využít pro zvětšení přítlaku velký ventilátor na zádi odsávající vzduch pod podlahou vozu. Po jednom startu a vítězství to bylo zakázáno. Murrayem navržené vozy Brabham získaly dva tituly mistra světa. V roce 1987 Murray odešel do týmu McLaren, kde jako technický ředitel dohlížel na stavbu jednoho z nejúspěšnějších monopostů všech dob, který v roce 1988 vyhrál 14 z 15 velkých cen. Pod Murrayovým dohledem vozy McLaren získaly čtyři tituly v letech 1988 až 1991.

Poté se Murray ujal vedení firmy McLaren Cars. Navrhl superautomobil McLaren F1, svého času nejrychlejší auto světa. Později se podílel i na vzniku Mercedesu SLR McLaren. Souběžně s tím se podílel jako konstruktér na ultralehkém sportovním vozidle Rocket malé firmy Light Car bývalého závodníka Chrise Crafta.

V roce 2004 Murray opustil McLaren a roku 2007 otevřel vlastní studio Gordon Murray Design. Současně je ředitelem pro nové projekty anglo-indického výrobce superautomobilů Caparo Vehicle.