name | autoweek.cz
Fiat Tipo - vítěz AutoBest 2016 do detailu
31.12.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Nová generace kompaktních vozů Fiat Tipo vznikala ve spolupráci s tureckým partnerem FCA, společností Tofaş a jejím výrobním závodem v Burse. Po uvedení sedanu se v Ženevě představí na evropské trhy orientovaný hatchback a praktické kombi. Cena sedanu v ČR začíná na 281 300 Kč.
Fiat neměl po ukončení výroby dobíhajícího modelu Bravo v červenci 2014 zastoupení v nejdůležitějším segmentu evropského trhu. Namísto tohoto prodejně nepříliš úspěšného modelu přijdou hned tři novinky najednou. Šéf vývoje projektu Ægea/365 Stephane Gigou připomíná, že vývoj vycházel z požadavku kupujících na automobil se statutem klasického vozu, za nějž nechtějí vydat přehnaně vysoké peníze a o jehož volbě se rozhodují racionálně a současně rozumně.
„Nechtěli jsme vytvořit nízkorozpočtové auto, ale chtěli jsme to správné auto za rozumné peníze, což je úplně něco jiného. Navíc jsme byli dobře vědomi toho, že zákazníci od Fiatu očekávají něco navíc, pokud jde o vzhled a schopnost se odlišit od ostatních. To byly stručné požadavky, které jsme dali našemu týmu. Současně jsme jim nedali žádná omezení. Nevycházeli jsme z žádného předchozího modelu. Projekt Ægea/365 byl od počátku vyvíjen jako kompaktní sedan s vyváženými proporcemi, prostorný a současně se silnou osobností, na nějž bude majitel právem hrdý,“ popsal nám vznik tohoto vozu Stephane Gigou.
Novinka hlásící se k tradici Fiatu
Tipo vychází z podstaty kultury značky Fiat a jejích historických zkušeností s výrobou úspěšných vysoce funkčních automobilů. K jeho předchůdcům patří legendární modely 128, jehož se prodalo přes tři miliony kusů, Ritmo, který dosáhl prodej přes dva miliony, i původní Tipo, které se dostalo na 1,9 milionu prodaných kusů. Vzhledem k důležitosti jména, které musí jako významné poselství zdůrazňovat historické úspěchy Fiatu v tomto segmentu, bylo jasné, že novinka dostane označení převzaté od jednoho z těchto bestsellerů.
Kupující, které chce Fiat s novinkou oslovit, jsou pragmatičtí a jejich rozpočet pro nákup nového auta vychází z reality. Auto pro ně není sociálním symbolem a nechtějí platit za to, co nepotřebují, nicméně jsou ochotni zaplatit cenu odpovídající kvalitě produktu, který pro ně musí být praktický, prostorný, chytře vybavený ale současně i jednoduchý k ovládání.
Nová modelová řada bude sestávat ze tří modelů - hatchbacku, kombi a sedanu. Tyto tři typy karoserií vyhoví rozdílným požadavkům kupujících v rámci regionu EMEA, kde na jedné straně kupující ze zemí EU ze 65 % volí hatchbacky a velký zájem mají i o kombi, zatímco zákazníci v regionu středního východu a v Turecku dávají v drtivé většině přednost sedanům a v zemích východní Evropy je poměr obou typů karoserií vyrovnaný.
Kompaktní sedan pro východoevropské a další trhy regionu EMEA sice Fiat má v modelu Linea (držitel titulu AutoBest 2008), jehož výroba, v rozporu s tvrzením některých médií, uvedením Tipa nekončí, protože tento vůz je určen pro jiný typ klientely. Kompaktní kombi Fiat nemá v nabídce od roku 2008, kdy skončila produkce modelu Stilo Multiwagon.
Ne laciné auto, ale kvalita za příznivou cenu
Uvedení sedanu a přenesení výroby do Turecka vede často k mylným komentářům, že Fiat připravil automobil konkurující úspěšnému projektu Renaultu v podobě rumunské Dacie Logan. Jenže Fiat neusiluje vyrábět co nejlacinější produkt, ale automobil, které přináší vše, co se od moderního automobilu očekává po stránce techniky, užitných vlastností ale i designu.
Nový Fiat Tipo je po všech stránkách moderní atraktivní automobil, který k vysoké kvalitě výroby přidává ještě mimořádně přitažlivou cenu. Srovnávat tento automobil s Dacií je proto nesmysl. Jeho přirozenými konkurenty jsou především Škoda Rapid, Renault Fluence a dvojčata Peugeot 301/Citroën C-Elysée, v Turecku také Hyundai Accent. S hatchbackem má Fiat nejvyšší cíl - postavit se v západní Evropě nejprodávanějším kompaktním hatchbackům v čele s Volkswagenem Golf.
Antonella Brunová, odpovědná u Fiatu za region EMEA, nám řekla: „Stanovili jsme si náročný cíl, vyžadující jednoduchost koncepce vycházející ze tří základních principů: nabídnout zákazníkům vše, co je nyní dostupné, umožnit jim dopřát si vše, co požadují a nenutit jim nic, co nepotřebují. Proto Tipo poskytne ve své třídě špičkovou prostornost, zavazadlový prostor a flexibilitu, vysokou hodnotu a nejlepší celkové náklady na pořízení a provoz. Společně s tím nabízíme jednoduchou přehlednou nabídku umožňující zákazníkům snadnou orientaci a výběr. Proto máme jen ty nejvíce požadované velikosti pohonných jednotek a prvky výbavy, díky tomu i transparentní obchodní nabídku.“
Jednoduchý čistý styl
Design vozu se zrodil v Centro Stile Fiat v Turíně (nově se označuje FCA Design EMEA Region) pod dohledem jeho šéfa Roberta Giolita. Stylisté z Turína spolupracovali s kolegy z Šanghaje, Belo Horizonte a Detroitu, protože studia FCA pracují jako součást sítě. Automobil byl přitom navrhován s ohledem na specifické požadavky zákazníků z regionu EMEA.
Projekt Ægea/365 vznikal od počátku jako sedan. To bylo výhodou z hlediska čistého stylu, protože sedan v tomto případě nebyl navrhován jako hatchback s přidaným zavazadlovým prostorem (například design sedanu Linea vycházel z hatchbacku Punto). Design Tipa přináší naprosto čistý, ničím nerušený profil bez samoúčelných ozdob. Díky tomu má přirozené linie, což má i pozitivní vliv na aerodynamiku - součinitel aerodynamického odporu cx=0,29. Příkladem spolupráce stylistů a aerodynamiků je tvar zavazadlového prostoru, vytvářející přirozeným způsobem spoiler - odtrhovou hranu na zádi. Při návrhu tvarů vozu se využíval i aerodynamický tunel s pohyblivou podlahou.
Výsledkem je velmi důstojně vyhlížející sedan. Zadní světlomety se posunuly maximálně do stran, aby se rozšířil vstup do zavazadlového prostoru. Pozoruhodné je, že také hatchback má naprosto originální tvary, takže navzdory shodě stylistických prvků působí dojmem, že vznikal bez ohledu na podobu sedanu. Stavba kombi je v souladu se současnými trendy poněkud vyšší.
Interiér byl navržen s cílem co nejméně stresovat řidiče při ovládání. Přitom byly využívány standardizované prvky (moduly) FCA, například volant.
Od kompaktního sedanu se očekává pohodlí a prostornost. V tomto ohledu poskytuje Tipo nejvíce místa pro nohy cestujících vzadu ve své třídě a je zde i obstojný prostor uprostřed na zadním sedadle, takže skutečně vytváří prostor pro pět dospělých osob. K pohodlí cestujících přispívá i inovativní tvarování sedadel. Díky tomu chce oslovit i fleetové zákazníky.
Konstrukce vozu
Fiat Tipo byl navržen s využitím rozšířené verze platformy SCCS (Small Common Components and Systems) jako u Fiatu 500L. Platforma SCCS používá vpředu napříč uložený motor, přední nápravu se vzpěrami typu MacPherson a vzadu zavěšení se zkrutnou příčkou Nosná struktura karoserie je z 80 % vyrobena z vysokopevnostní oceli, což jí dodává nejen vysokou pevnost v krutu, velkou tuhost z hlediska vysoké bezpečnosti, ale i odolnost proti přenosu vibrací.
Fiat Tipo je dlouhý 4532 mm. Má rozvor náprav 2636 mm, rozchod kol je 1542/1543 mm a průměr zatáčení 10,93 m. Posilovač řízení je elektrický. Objemem zavazadlového prostoru 520 l se řadí na absolutní špičku v segmentu.
Pro Tipo se nevyvíjely nové pohonné jednotky, ale používají se ty, které má Fiat k dispozici. Pro dosažení plánovaných výrobních a servisních nákladů nebyly zvoleny ani downsizingové motory. Nabídka zahrnuje dva zážehové a dva vznětové čtyřválce v kombinaci s přímo řazenou nebo samočinnou převodovkou. Přesné specifikace se liší podle jednotlivých regionů. Fiat samozřejmě má k dispozici i odpovídající motory na CNG a LPG. Také na ty časem dojde, ale nebudou k dispozici od začátku prodeje.
Příznivá cena
Fiat Tipo s karoserií sedan přichází na trh v České republice se základní cenou začínající na 281 300 Kč za verzi s motorem 1,4 l/95 k. Do jeho základní výbavy patří mj. dálkové ovládání centrálního zamykání, elektricky ovládaná přední okna, klimatizace a rádio s USB/AUX.
„Nechtěli jsme vytvořit nízkorozpočtové auto, ale chtěli jsme to správné auto za rozumné peníze, což je úplně něco jiného. Navíc jsme byli dobře vědomi toho, že zákazníci od Fiatu očekávají něco navíc, pokud jde o vzhled a schopnost se odlišit od ostatních. To byly stručné požadavky, které jsme dali našemu týmu. Současně jsme jim nedali žádná omezení. Nevycházeli jsme z žádného předchozího modelu. Projekt Ægea/365 byl od počátku vyvíjen jako kompaktní sedan s vyváženými proporcemi, prostorný a současně se silnou osobností, na nějž bude majitel právem hrdý,“ popsal nám vznik tohoto vozu Stephane Gigou.
Novinka hlásící se k tradici Fiatu
Tipo vychází z podstaty kultury značky Fiat a jejích historických zkušeností s výrobou úspěšných vysoce funkčních automobilů. K jeho předchůdcům patří legendární modely 128, jehož se prodalo přes tři miliony kusů, Ritmo, který dosáhl prodej přes dva miliony, i původní Tipo, které se dostalo na 1,9 milionu prodaných kusů. Vzhledem k důležitosti jména, které musí jako významné poselství zdůrazňovat historické úspěchy Fiatu v tomto segmentu, bylo jasné, že novinka dostane označení převzaté od jednoho z těchto bestsellerů.
Kupující, které chce Fiat s novinkou oslovit, jsou pragmatičtí a jejich rozpočet pro nákup nového auta vychází z reality. Auto pro ně není sociálním symbolem a nechtějí platit za to, co nepotřebují, nicméně jsou ochotni zaplatit cenu odpovídající kvalitě produktu, který pro ně musí být praktický, prostorný, chytře vybavený ale současně i jednoduchý k ovládání.
Nová modelová řada bude sestávat ze tří modelů - hatchbacku, kombi a sedanu. Tyto tři typy karoserií vyhoví rozdílným požadavkům kupujících v rámci regionu EMEA, kde na jedné straně kupující ze zemí EU ze 65 % volí hatchbacky a velký zájem mají i o kombi, zatímco zákazníci v regionu středního východu a v Turecku dávají v drtivé většině přednost sedanům a v zemích východní Evropy je poměr obou typů karoserií vyrovnaný.
Kompaktní sedan pro východoevropské a další trhy regionu EMEA sice Fiat má v modelu Linea (držitel titulu AutoBest 2008), jehož výroba, v rozporu s tvrzením některých médií, uvedením Tipa nekončí, protože tento vůz je určen pro jiný typ klientely. Kompaktní kombi Fiat nemá v nabídce od roku 2008, kdy skončila produkce modelu Stilo Multiwagon.
Ne laciné auto, ale kvalita za příznivou cenu
Uvedení sedanu a přenesení výroby do Turecka vede často k mylným komentářům, že Fiat připravil automobil konkurující úspěšnému projektu Renaultu v podobě rumunské Dacie Logan. Jenže Fiat neusiluje vyrábět co nejlacinější produkt, ale automobil, které přináší vše, co se od moderního automobilu očekává po stránce techniky, užitných vlastností ale i designu.
Nový Fiat Tipo je po všech stránkách moderní atraktivní automobil, který k vysoké kvalitě výroby přidává ještě mimořádně přitažlivou cenu. Srovnávat tento automobil s Dacií je proto nesmysl. Jeho přirozenými konkurenty jsou především Škoda Rapid, Renault Fluence a dvojčata Peugeot 301/Citroën C-Elysée, v Turecku také Hyundai Accent. S hatchbackem má Fiat nejvyšší cíl - postavit se v západní Evropě nejprodávanějším kompaktním hatchbackům v čele s Volkswagenem Golf.
Antonella Brunová, odpovědná u Fiatu za region EMEA, nám řekla: „Stanovili jsme si náročný cíl, vyžadující jednoduchost koncepce vycházející ze tří základních principů: nabídnout zákazníkům vše, co je nyní dostupné, umožnit jim dopřát si vše, co požadují a nenutit jim nic, co nepotřebují. Proto Tipo poskytne ve své třídě špičkovou prostornost, zavazadlový prostor a flexibilitu, vysokou hodnotu a nejlepší celkové náklady na pořízení a provoz. Společně s tím nabízíme jednoduchou přehlednou nabídku umožňující zákazníkům snadnou orientaci a výběr. Proto máme jen ty nejvíce požadované velikosti pohonných jednotek a prvky výbavy, díky tomu i transparentní obchodní nabídku.“
Jednoduchý čistý styl
Design vozu se zrodil v Centro Stile Fiat v Turíně (nově se označuje FCA Design EMEA Region) pod dohledem jeho šéfa Roberta Giolita. Stylisté z Turína spolupracovali s kolegy z Šanghaje, Belo Horizonte a Detroitu, protože studia FCA pracují jako součást sítě. Automobil byl přitom navrhován s ohledem na specifické požadavky zákazníků z regionu EMEA.
Projekt Ægea/365 vznikal od počátku jako sedan. To bylo výhodou z hlediska čistého stylu, protože sedan v tomto případě nebyl navrhován jako hatchback s přidaným zavazadlovým prostorem (například design sedanu Linea vycházel z hatchbacku Punto). Design Tipa přináší naprosto čistý, ničím nerušený profil bez samoúčelných ozdob. Díky tomu má přirozené linie, což má i pozitivní vliv na aerodynamiku - součinitel aerodynamického odporu cx=0,29. Příkladem spolupráce stylistů a aerodynamiků je tvar zavazadlového prostoru, vytvářející přirozeným způsobem spoiler - odtrhovou hranu na zádi. Při návrhu tvarů vozu se využíval i aerodynamický tunel s pohyblivou podlahou.
Výsledkem je velmi důstojně vyhlížející sedan. Zadní světlomety se posunuly maximálně do stran, aby se rozšířil vstup do zavazadlového prostoru. Pozoruhodné je, že také hatchback má naprosto originální tvary, takže navzdory shodě stylistických prvků působí dojmem, že vznikal bez ohledu na podobu sedanu. Stavba kombi je v souladu se současnými trendy poněkud vyšší.
Interiér byl navržen s cílem co nejméně stresovat řidiče při ovládání. Přitom byly využívány standardizované prvky (moduly) FCA, například volant.
Od kompaktního sedanu se očekává pohodlí a prostornost. V tomto ohledu poskytuje Tipo nejvíce místa pro nohy cestujících vzadu ve své třídě a je zde i obstojný prostor uprostřed na zadním sedadle, takže skutečně vytváří prostor pro pět dospělých osob. K pohodlí cestujících přispívá i inovativní tvarování sedadel. Díky tomu chce oslovit i fleetové zákazníky.
Konstrukce vozu
Fiat Tipo byl navržen s využitím rozšířené verze platformy SCCS (Small Common Components and Systems) jako u Fiatu 500L. Platforma SCCS používá vpředu napříč uložený motor, přední nápravu se vzpěrami typu MacPherson a vzadu zavěšení se zkrutnou příčkou Nosná struktura karoserie je z 80 % vyrobena z vysokopevnostní oceli, což jí dodává nejen vysokou pevnost v krutu, velkou tuhost z hlediska vysoké bezpečnosti, ale i odolnost proti přenosu vibrací.
Fiat Tipo je dlouhý 4532 mm. Má rozvor náprav 2636 mm, rozchod kol je 1542/1543 mm a průměr zatáčení 10,93 m. Posilovač řízení je elektrický. Objemem zavazadlového prostoru 520 l se řadí na absolutní špičku v segmentu.
Pro Tipo se nevyvíjely nové pohonné jednotky, ale používají se ty, které má Fiat k dispozici. Pro dosažení plánovaných výrobních a servisních nákladů nebyly zvoleny ani downsizingové motory. Nabídka zahrnuje dva zážehové a dva vznětové čtyřválce v kombinaci s přímo řazenou nebo samočinnou převodovkou. Přesné specifikace se liší podle jednotlivých regionů. Fiat samozřejmě má k dispozici i odpovídající motory na CNG a LPG. Také na ty časem dojde, ale nebudou k dispozici od začátku prodeje.
Příznivá cena
Fiat Tipo s karoserií sedan přichází na trh v České republice se základní cenou začínající na 281 300 Kč za verzi s motorem 1,4 l/95 k. Do jeho základní výbavy patří mj. dálkové ovládání centrálního zamykání, elektricky ovládaná přední okna, klimatizace a rádio s USB/AUX.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz