name | autoweek.cz
Fiat 500L - víc než dlouhá pětistovka
30.03.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Fiat 500L je podle označení už čtvrtou verzí retrovozu 500 - po třídveřovém hatchbacku, cabriu 500C a sportovním 500 Abarth. Jenže jeho filosofie i technický koncept jsou zcela odlišné. Fiat 500L se stane základem celé modelové řady.
Fiat 500L je první globální model Fiatu navržený již od konceptu tak, aby se prodával v Evropě a USA. Jeho cílem je oslovit mnohem větší skupiny zákazníků než exkluzivní 500. Pětimístný Fiat 500L se zvýšenou střechou je malý minivan, který se stal se náhradou za minivany Idea a Multipla, jejichž výroba skončila bez náhrady.
Fiat uvádí, že 500L do modelové řady zařadil proto, aby poskytl vůz těm zákazníkům, kteří vyrostli ze třídveřové verze modelu 500. Fiat 500L je určen především párům, které založily rodinu. Nabízí jim díky ve velkém rozsahu přestavitelným zadním sedadlům všestranně využitelný interiér (Fiat uvádí až 1500 možných konfigurací interiéru včetně možnosti přepravy předmětů o délce až 2,4 m), vysokou pozici za volantem a panoramatické střešní okno.
Jeho interiér je největší v rámci tohoto segmentu, a to především vzadu. Fiat uvádí, že vpředu je prostor pro tzv. 95% člověka (tj. pro 95 % velikostí postav), zatímco vzadu je to podle potřeby zavazadlového prostoru buď 75% člověk a 430 l pro zavazadla, nebo 97,5% člověk a k tomu 350 l objemu zavazadlového prostoru.
Model 500L je o 602 mm delší než třídveřový Fiat 500. Při rozvoru náprav 2612 mm je dlouhý 4140 mm, široký 1780 mm a vysoký 1660 mm. Ve skutečnosti se ale od Fiatu 500 liší mnohem více než jen délkou. Zatímco Fiat 500 je prémiové malé auto sázející na atraktivní retrostyl, Fiat 500L je nejen větší, ale také koncepčně levnější, nicméně nikoliv laciné auto.
Na rozdíl od Fiatu 500, který používá platformu pro minivozy převzatou z modelu Panda, vznikl 500L v rámci projektu Ellezero (L0) na rozšířené platformě Fiatu Punto. Jde tedy o malou modulární platformu SCCS (Small Common Components and Systems) vyvinutou ještě ve spolupráci Fiatu a General Motors.
Architektura malé platformy vyniká velkou mírou modularity. Umožňuje použití různých délek rozvoru náprav od 2470 do 2636 mm. Současně je možné použít rozchod kol vpředu v rozsahu 1475 až 1525 mm a vzadu v rozsahu 1475 až 1525 mm. Délka vozů vytvořených na tomto základě může být v rozmezí 4000 až 4570 mm. Platforma umožňuje i použití pohonu všech kol.
Tato platforma byla poprvé použita u Fiatu Grande Punto v roce 2005 a následně u Opelu Corsa. Nyní ji používá i nová generace Punta a dalšími modely postavenými na této platformě jsou Fiat Fiorino/Qubo (tzn. i Citroen Nemo a Peugeot Bipper) a Alfa Romeo MiTo. Verzi s prodlouženým rozvorem mají Fiaty Linea a Dobló vč. verze Dobló Maxi. Opel ji použil u modelů Meriva a Combo. Fiat 500L je první model postavený na rozšířené verzi malé platformy (tzv. Small Wide).
Nosná struktura je ze 74 % vyrobena z vysokopevnostních ocelí. Za povšimnutí stojí překvapivě nízký součinitel aerodynamického odporu Cx=0,30, čehož bylo dosaženo především důrazem na řešení podlahy vozu.
Z technických inovací stojí za vyzdvižení tři. Displej Eco:Drive poskytuje na 5" displeji několik informací pomáhajících řidiči dosahovat nižší spotřeby. Systém Dynamic Steering Torque redukuje přetáčivost. Během roku 2013 se začne dodávat i systém předcházející kolizím v městském provozu LSCM (Low Speed City Mitigation).
Fiat 500L vyrábí a do celého světa dodává společnost Fiat Automobili Srbija (FAS). Výroba se v Kragujevaci v Srbsku naplno rozeběhla v červnu 2012. Od února se vyrábí i ve verzi pro severoamerické trhy, která je v podstatně exkluzivnější podobě než v Evropě.
Fiat 500L byl navržen tak, aby se některé díly nosné struktury daly snadno vyrábět v několika verzích, což v kombinaci se společnými karosářskými díly vytváří prostor pro produkci velkého počtu karosářských variant vozidel. Fiat plánuje postupně tři varianty modelu 500L: základní pětimístný minivan 500L, crossover 500L Trekking a sedmimístný 500XL.
Fiat 500L Trekking se nedávno představil na autosalonu v Ženevě. Stejně jako Panda Trekking používá pohon předních kol doplněný o systém zlepšující záběrové schopnosti Traction+. Jde o inovativní protiprokluzový systém zlepšující chování vozu na kluzkém povrchu. Používá speciální software spolupracující se stabilizačním systémem ESC. Kromě ovládání brzd ale elektronicky působí i na činnost samosvorného elektromechanického diferenciálu. Do budoucna ale představitelé Fiatu u tohoto vozu nevylučují ani použití pohonu 4x4.
Verze 500L Trekking chce v Evropě konkurovat novým malým SUV jako jsou Opel/Vauxhall Mokka, Ford EcoSport, Peugeot 2008 a Renault Captur. Prodávat se ale bude i v USA. „Domníváme se, že v USA se bude verze 500L Trekking podílet na 50 % prodeje 500L ve srovnání s 15% podílem v Evropě,“ uvedl globální ředitel značky Fiat Olivier Francois.
Prodloužená verze Fiat 500XL se začne vyrábět koncem května a v Evropě začne prodávat v červenci. V USA se nebude prodávat, protože Fiat nevěří, že tam existuje trh pro malé minivany. Fiat 500XL bude o dalších 200 mm delší než 500L se třetí řadou sedadel, které je možné složit do podlahy ale nikoliv vyjmout.
Další rozšiřování výrobního programu zatím bylo odloženo až na dobu po skončení evropské hospodářské krize.
Továrna společného podniku s Fiatem založená v roce 2008 by letos mohla vyrobit až 180 000 vozů 500K určených k vývozu do USA a Evropy. „Kvůli krizi na mezinárodním automobilovém trhu se výrobní kapacita pohybuje mezi 110 000 a 180 000 vozy,“ řekl nám Cesare Antonio Ferara, výkonný šéf společnosti Fiat Automobile Srbija. Výroba byla zahájena v červnu a bývalá továrna Zastava v Kragujevaci loni vyrobila takřka 30 000 vozů 500L. S
„Vyrábíme o trochu více, než bylo plánováno, takže pokud se tento trendy udrží, během příštích dvou nebo tří měsíců budeme výrobu trvale zvyšovat nikoli s pomocí přesčasů, ale prostřednictvím najímání pracovníků,“ uvedl Ferara.
Jen plány na vývoz vozů 500L do Ruska zůstávají nejisté kvůli vysokým dovozním clům. Třebaže Srbsko má s Ruskem dohodu o volném obchodu, tato dohoda se netýká automobilů. Srbský ministr financí Mladjan Dinkič uvedl, že do Moskvy se vydá delegace vysoce postavených představitelů, aby tento problém řešila.
Továrna Zastava v Kragujevaci byla mimo provoz poté, co ji rozbombardovaly nálety NATO v roce 1999. Produkce vozů Yugo pak byla v omezené míře obnovena a později se začalo i s montáží Fiatu Punto.
Nová éra začala smlouvou podepsanou 14. října 2008 šéfem Fiatu Sergiem Marchionnem a srbským místopředsedou vlády a ministrem financí Mladjanem Dinkičem. Fiat na jejím základě převzal 67 % podílu v automobilce Zastava Automobili. V nově vytvořené společnosti Fiat Automobili Srbija (FAS) zůstal podíl 33 % srbské vládě.
Do výstavby a vybavení zcela novou továrnu Fiat investoval 940 milionů eur. Výsledkem je nejmodernější výrobní závod v rámci celé skupiny Fiat. V současné době je zde zaměstnáno 2500 lidí, ale výrobní linky by při plném využité vyžadovaly 2747 zaměstnanců. Dalších 400 zaměstnanců je v souběžně vybudované továrně společnosti Magneti Marelli, hlavního dodavatele Fiatu, který do její výstavby investoval dalších 60 milionů eur.
Společnost Fiat Automobili Srbija (FAS) získala v rámci ankety AutoBest ocenění CompanyBest 2012. Jedná se o největší průmyslovou investici v Srbsku. Srbsko očekává 25% nárůst hodnoty svého vývozu v tomto roce na zhruba 11 miliard eur, kdy automobilový průmyslu se podílí 20 % a to včetně výroby v továrně Fiatu v Kragujevaci.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz