name | autoweek.cz

Datsun se vrací, ale ne do Evropy

Datsun se vrací, ale ne do Evropy

19.07.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nissan v Indii představil malý pětidveřový hatchback Go, s nímž na trhy vrací kdysi zlikvidovanou značku Datsun.

Datsun Go se začne prodávat v Indii na začátku příštího roku, po tom budou během dvou let následovat Rusko, Jižní Afrika a Indonésii. O prodeji vozů Datsun v Evropě se neuvažuje, protože zde tuto roli velmi úspěšně hraje levná značka aliančního partnera Renaultu Dacia.

"V rozvíjejících se ekonomikách, jako jsou právě Indie, Rusko a Indonésie, Nissan nenabízí automobily v nejnižších cenových relacích, které představují zhruba 40 % trhu," řekl při představení Datsunu Go v Dillí šéf Nissanu Carlos Ghosn.

Ghosn uvedl, že značka Datsun bude "významně přispěje" k expanzi společnosti Nissan na rozvíjejících se trzích s rychle rostoucí střední třídou. Ghosn nechtěl prozradit cenu vozu, ale řekl, že to bude pod 400 tisíc rupií (130 000 Kč).

"Náš skromný automobil bude cenově patřit k nejlevnějším. Naším cílem je přijít s vozem, který bude zcela moderní, navržený specificky pro indické podmínky a nebude používat zastaralou techniku. Chceme dát jasně najevo, že nechceme, aby byl srovnáván s vozem Tata Nano nebo byl vnímán jako jeho konkurent," řekl Ghosn.

Datsun Go byl navržen v globálním středisku Nissan Design Centre v japonském Atsugi. Je 1635 mm široký, 1485 mm vysoký a 3785 mm dlouhý. Prostornost zaručuje dlouhý rozvor 2450 mm. Go sdílí platformu s Nissanem Micra, vyráběným v Indii.
Go se bude vyrábět jižní Indii v továrně v Chennai, která má kapacitu 400 000 vozů za rok. Výroba se ale také plánuje v závodě AvtoVAZ v Togliatti a v Indonésii. Nissan by vozy Datsun mohl prodávat i v Latinské Americe.

Hatchback Go má poháněna přední kola motorem 1,2 l přes pětirychlostní přímo řazenou převodovkou Nissan. K dispozici je také mobilní dokovací stanice pro připojení chytrých telefonů. Vůz by měl být alternativou k motocyklům nebo ojetým automobilům.

Nissan na mnoha trzích velmi úspěšnou značku Datsun nahradil a přestal používat v roce 1981 poté, co bylo rozhodnuto soustředit se jen na značku Nissan. Jednalo se o jeden z nejhůř realizovaných procesů rebrandingu v automobilovém průmyslu v celé jeho historii. Nissanu touto změnou názvu utrpěl obrovské ztráty, z nichž se vzpamatovával mnoho let.

Nyní bude Nissan muset překonat počáteční nedostatek povědomí o značce Datsun mezi kupujícími, zejména když se bude snažit oslovit kupující svého prvního auta. 

Renault-Nissan chce využívat Indii jako svou globální základnu pro rozvíjející se trhy podobně, jako tomu je u Rumunska a značky Dacia.

Ghosn, věří, že rozvíjející se trhy budou do roku 2016 představovat 60% světového automobilového trhu. Proto aliance hodlá v průběhu příštích pěti let do svých indických operací investovat dalších pět miliard dolarů. Při indické prezentaci modelu Go i návratu značky Datsun generální ředitel Renaultu a Nissanu Carlos Ghosn oznámil, že Renault a Nissan budou společně vyvíjet nízkonákladovou platformu pro vozidla s velmi nízkými výrobními náklady.

Pro nové nízkonákladové vozy značek Renault, Nissan a Datsun se v Indii vyvíjí varianta pltaformy odvozená z nové inovativní platformy CMF-A (Common Module Family). Tyto vozy se dostanou na trh v roce 2015.