name | autoweek.cz

Crossovery Nissan o krok dále

Crossovery Nissan o krok dále

23.03.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nissan chce výrazně posílit své postavení na evropských trzích včetně České republiky. Jak už jsme uvedli, připravuje velkou modelovou ofenzivu. Vedle nových modelů ale pracuje i na dalším zlepšování prodejnosti svých bestsellerů - crossoverů Juke a Qashqai.

Nissan bude dále rozšiřovat svou modelovou nabídku, přičemž hodlá vstupovat do nových segmentů (resp. se vracet do těch, které před časem opustil). Hodlá při tom posilovat své postavení výrobce crossoverů, sportovních aut a elektromobilů, tedy segmentů, v nichž zaujímá vedoucí postavení.

I nadále ale budou v Evropě hrát vedoucí roli crossovery vyvinuté v Evropě pro evropské trhy a v Evropě i vyráběné, tedy Juke a Qashqai. Tyto dva modely jsou nejprodávanější nejen v Evropě, ale i na českém trhu. Jejich postavení se bude posilovat uváděním nových verzí. Nejnověji přicházejí akční verze modelu Juke a nový motor a nové technologie u Qashqaie.

Nissan Juke

Městský crossover Juke je s prodejem 123 700 vozů v Evropě druhým nejpopulárnějším vozem automobilky Nissan po modelu Qashqai. Po vozu Juke je tak velká poptávka, že bylo rozhodnuto přesunout i výrobu verzí s pohonem všech kol z Japonska do Velké Británie, kde se nyní tato verze vyrábí společně s verzí s pohonem přeních kol. To umožnilo zkrátit v Evropě čekací doby.

Juke nabízí alternativu k normálním autům. Aby si udržel vysokou úroveň prodeje i nadále, bude k dispozici mnoho akčních verzí. Nejnověji se představily tři z nich, které se brzy objeví i na českém trhu: Shiro, Nismo a R.

Novinkou je speciální akční verze Juke Shiro, která stojí na vrcholu modelové řady a nabízí možnost ještě více se odlišit a být vidět. Shiro v japonštině znamená bílá, nicméně barvy karoserie mohou být všechny a navíc je připravena i lilkově temně fialová Nightshade. Shiro vychází z nejvyššího stupně výbavy Tekna a je dostupná se třemi variantami motoru: 1,5 dCI s výkonem 81 kW (110 k), 1,6 l o výkonu 86 kW (117 k) a 1,6 l DIG-T přeplňovaný turbodmychadlem a s přímým vstřikováním a nabízející výkon 140 kW (190 k). Všechny verze mají pohon předních kol a jsou vybaveny pěti nebo šestirychlostní přímo řazenou převodovkou podle typu motoru. Juke Shiro 1,6 l DIG-T je rovněž dostupný s pohonem všech kol systémem Nissan All-Mode 4×4-i, který zahrnuje technologii rozdělení točivého momentu a dodává se s převodovkou CVT poslední generace a systémem distribuce točivého momentu TVS (Torque Vectoring System), který je navržen tak, aby omezoval nedotáčivost.

„Shiro efekt“ se projevuje v interiéru řadou bílých prvků, které tento model odlišují od jiných verzí. Bílá je středová konzole připomínající nádrž motocyklu, dveřní panely a rámečky elektrických ovladačů oken. Sedadla a volant potažený kůží mají bílé šití a sedák a opěradlo sedadel jsou čalouněny ve dvou vrstvách, takže zpod perforovaného koženého potahu prosvítá bílá podkladová látka.

Standardní výbava zahrnuje mj. 17" kola z lehkých slitin. K dispozici je i mediální, komunikační a navigační centrum Nissan Connect a barevná parkovací kamera, klimatizace, automatické stěrače a světla, sklopná zpětná zrcátka a zadní kouřová skla.

Ve standardní výbavě je také rozhraní NDCS (Nissan Dynamic Control System), které umožňuje optimalizovat dynamické funkce vozidla na základě volby jednoho ze tří jízdních režimů: Normal, Sport a Eco. Nastavení ovlivňuje činnost řídicích jednotek, a to nejen v pohonné jednotce, ale dokonce např. i klimatizace.

Mezi bezpečnostní výbavu patří ESP, šest airbagů, ABS s EBD a brzdový asistent a tři hlavové opěrky vzadu.

V říjnu nebo listopadu se na českém trhu objeví sportovní verze Juke Nismo, nabízející úplně novou úroveň odlišení. Cílem této verze je současně uvedení nové značky Nismo, která by měla zaujímat v nabídce Nissanu podobné postavení jako je tomu jinde se značkami Abarth, Cooper, AMG či M). Nismo je sportovní oddělení Nissan Motorsports Int. připravující vozy pro závody. Juke Nismo bude k dispozici s pohonem předních kol i s pohonem všech kol Nissan All-Mode 4×4-i spojeným se systémem distribuce točivého momentu TVS (Torque Vectoring System). Juke Nismo se bude vyrábět v anglickém Sunderlandu.

Koncem roku 2011 se představila vysocevýkonná verze Juke-R s pohonem všech kol a motorem V6 3,8 l s dvojitým turbem o výkonu 356 kW (485 k) převzatým ze  supersportu Nissan GT-R. Tým společnosti RML, zaměřené na závodní vozy, vyrobil dva vozy plně vyhovující předpisům pro provoz na běžných silnicích.

Zatím není jisté, zda se na českém trhu objeví verze Ministry of Sound, vybavená exkluzivní hi-fi aparaturou této exkluzivní značky.

Nissan Qashqai

Qashqaie se vloni v pátém roce výroby v Evropě prodalo více než čtvrt milionu kusů včetně sedmisedadlové verze Qashqai+2, takže to pro tento model byl dosud nejúspěšnější rok. Od uvedení na trh se jej prodalo přes milion kusů, takže už je jedním z nejúspěšnějších modelů automobilky Nissan vůbec.

Významnou novinkou je použití nového turbodieselu 1,6 l dCi vyvinutého aliančním partnerem společností Renault. Začal se nabízet i systém monitorování okolí vozu AVM (Around View Monitor) - v tomto segmentu C poprvé.

Nový motor má podobný výkon 96 kW (130 k) a točivý moment 320 N.m jako předchozí motor 2,0 dCi (110 kW/150 k, 320 N.m), avšak s mnohem nižší spotřebou paliva (motor 2,0 dCi bude i nadále v nabídce pro verze 4x4). Ve spojení se  systémem Start/Stop a systémy chytrého řízení spotřeby energie, jako je systém regenerativního brzdění, je spotřeba nafty je o 31 % nižší (4,5 l/100 km oproti 5,9 l/100 km).

Nejnovější verze vozu Qashqai se nabízí i s převodovkou CVT nejnovější generace.

Systém AVM, který se v Evropě poprvé objevil v luxusních vozech Infiniti, využívá kamery namontované v mřížce chladiče, zadních dveřích a v obou vnějších zpětných zrcátkách pro sestavení panoramatického pohledu na okolí vozu z ptačí perspektivy. Přenáší se na obrazovku satelitní navigace a poskytuje reálný pohled na okolí vozu při parkování nebo při manévrován v nízké rychlosti.