name | autoweek.cz
Carlos Ghosn na odstřel?
15.03.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Výsledkem špionážní aféry, kterou jsem už od samotného počátku pokládali za velmi podivnou, je významné oslabení pozice Carlose Ghosna a k tomu vážná roztržka mezi automobilkou a jejím největším akcionářem, jímž je francouzský stát.
Výkonný šéf Renaultu Carlos Ghosn se dostal pod tlak poté, co se obvinění tří manažerů Renaultu z průmyslové špionáže zhroutilo jako domeček z karet. Ghosn v lednu prohlásil, že si osobně prověřil všechny podklady a že je pro vyhození tří obviněných dostatek důkazů.
Když nyní pařížský vyšetřující soudce Jean-Claude Marin sdělil, že se nepodařilo najít sebemenší důkaz o špionáži, Ghosn se osobně omluvil postiženým manažerům i veřejnosti a slíbil, že postižené trojici \"vrátí čest v očích světa\". Spolu se svou pravou rukou Patrickem Pélatou se kvůli tomu zřekl svých loňských odměn. Pélata dokonce nabídl, že opustí své místo ve vedení Renaultu - podle mnohých ve snaze zachránit tímto krokem Ghosna. Ghosn ale Pélatovu rezignaci odmítl přijmout s tím, že nehodlá vystřídat jednu krizi další.
Předsedkyně francouzských socialistů Martine Aubryová prohlásila, že by Ghosn měl přijmout svou odpovědnost za tuto aféru, která poškodila pověst Francie: \"Pokud udělá chybu zaměstnanec, tak se nemusí omlouvat, protože je okamžitě vyhozen.\"
Renault, který je z 15 % v majetku státu, čelí kritice za způsob, jakým bylo s celým případem nakládáno. \"Musíme nést všechny následky - počínaje neuvěřitelným amatérismem, nedůstojným chováním a útoky proti tě mužům,\" říká vládní mluvčí Francois Baroin.
Francouzská vláda už dříve vedení Renaultu kritizovala, protože se na základě nepodložených argumentů dostala do ostrého sporu s Čínou, pro nějž neměla v ruce žádné argumenty. Vládě vadilo i to, že Renault bez jejího vědomí i zapojení odpovědných státních orgánů začal v srpnu 2010 vyšetřování na vlastní pěst. Vše vyšlo najevo až ve chvíli, kdy byli v lednu suspendování tři vedoucí pracovníci automobilky.
Renault suspendoval trojici svých manažerů které veřejně obvinil z průmyslové špionáže spojené s projektem zavádění výroby vozidel s elektrickým pohonem. Michel Balthazard, Bertrand Rochette a Matthieu Tenenbaum byli osočováni, že vynesli důvěrné materiály a předali je Číňanům.
Od samotného počátku bylo podezřelé, že vůbec nebylo jasné, o jaké materiály by mělo jít. Po technické stránce totiž na projektu není nic mimořádného. Nezvyklý je jenom jeho rozsah - žádná jiná automobilka se totiž neodhodlala pustit se do současného vývoje tolika elektromobilů najednou jako naordinoval Ghosn Renaultu.
Vedení Renaultu tvrdilo, že důkazem jsou konta ve švýcarských a lichtenštejnských bankách, na něž trojici obviněných přicházely značné částky z Číny. Jenže vyšetřující soudce Jean-Claude Marin ani soukromí vyšetřovatelé najatí Renaultem žádná taková konta nenašli.
Nyní Renault zahájil disciplinární řízení se třemi pracovníky interní ochrany. Tentokrát ale jejich jména nesdělil. Rovněž nebylo zveřejněno, kteří další vedoucí pracovníci v této souvislosti přijdou o podíly na loňském výsledku. Zahraniční média připomínají, že podíl na aféře měli rovněž ředitelka vývoje Odile Desforgesová, generální tajemnice společnosti Laurence Dorsová, manažer pro lidské zdroje Jean-Yves Coudriou a právní ředitel Christian Husson.
Není pochyb o tom, že Renault bude peníze, které nevyplatí svým nejvyšším představitelům potřebovat na odškodnění trojici neprávem obviněných mužů. Jenom nejvýše postavenému z trojice neprávem obviněných Balthazardovi bude patrně muset vyplatit více, než je Ghosnův roční plat u Renaultu a Nissanu a který činí 9,2 miliony eur. Balthazardův právník jako náhradu škody, které utrpěl jak jeho mandant osobně, tak členové jeho rodiny, požaduje kolem 10 milionů eur.
Aféra navíc oživila i případ z roku 2009. Tehdy byl podobným způsobem obviněn z přijímání úplatků bývalý marketingový manažer Renaultu Philippe Clorgenson. Jeho případ nebyl dosud zcela uzavřen. Nyní jeho právník oznámil, že se připojí k postižené trojici se žalobou o náhradu škody.
Špionážní aféra u Renaultu vznikla na základě verbálního obvinění, k němuž se dostal člen interní ochrany Dominique Gevrey. Jeho prostřednictvím za tuto informaci vyplatil Renault stále utajovanému zdroji více než 345 000 eur (jiné prameny uvádějí 250 000 eur). Gevrey byl nyní zatčen na letišti, když chtěl odletět do Afriky. Soudce jej obvinil z podvodu. Spolu s Gevreyem vyšetřuje francouzská kontrašpionáž DCRI také dalšího pracovníka ochranky Renaultu Marca Tixadora.
Roztržka s vládou by mohla zásadně zkomplikovat Ghosnovy přípravy na spojení Renaultu s jeho aliančním partnerem Nissan Motor. To, spolu s utajovanou, nicméně zřejmou opozicí uvnitř Renaultu proti projektu elektromobilů, vyvolává otázku, v čích službách vlastně Gevrey byl, když celou aféru odstartoval.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz